Cannes Lions-festivalen – populært kaldet VM i reklame – ruller afsted i det sydfranske fra på mandag, og for første gang i flere år kan arrangørerne konstatere et betydeligt fald i antallet af indsendelser.

Men det er bestemt ikke Danmark der trækker ned: Vi holder fornemt fast med 264 indsendeler: Kun et mulehår fra sidste års rekord på 273.

Samlet set landede der sidste år 41.170 cases fra hele verden til jurybedømmelse, men i år er tallet nede på 32.372 – altså et dyk på 21,4 procent.

Det er dog ikke et fald, der kommer bag på festivalens ejere, virksomheden Ascential:

Faldet skyldes således dels, at man har indført en ny award-struktur, der har betydet farvel til kategorierne Cyber, Integrated og Promo & Activation - og til omkring 120 underkategorier på tværs af kategorifeltet.

Dette vurderer Cannes Lions selv har kostet 13 procent på antallet af indsendelser.

Hertil kommer så også Publicis-gruppens udmelding sidste år om, at man ikke ville sende cases ind til Cannes Lions i 2018. Det har, mener Cannes Lions-ledelsen, kostet omkring 8 procent.

Danmark er godt med

Fra Danmark er der i år indsendt 264 cases – fornemt set i lyset af den generelle udvikling i indsendelserne - og de fordeler sig på kategorier som følger:

- Brand Experience & Activation - 30
- Direct - 28
- PR – 25
- Media – 23
- Social & Influencers - 21
- Film - 20
- Film Craft – 19
- Entertainment – 15
- Mobile – 14
- Outdoor – 14
- Health & Wellness – 11
- Radio & Audio - 8
- Sustainable Development Goals – 7
- Creative Effectiveness - 6
- Digital Craft - 5
- Industry Craft - 5
- Creative Data – 4
- Design - 3
- Pharma – 1
- Print & Publishing – 1
- Product Design - 1
- Titanium – 1
- Glass 1
- Creative e-commerce – 1

Kun i to ud af i alt 26 kategorier – Innovation og Entertainment for Music – er der ingen danske indsendelser.

Ingen over eller ved siden af USA

På den internationale klinge er USA voldsomt dominerende med hele 8.291 indsendelser, altså igen i år tæt på en fjerdedel af samtlige.

Næstflest indsendelser, 2.462, byder Storbritannien ind med skarpt forfulgt af Brasilien med 2.131.

Tyskland, Frankrig, Australien og Japan ligger alle over 1.000 indsendelser og på vore egen breddegrader går Finland frem, Sverige og Norge ganske meget tilbage, mens Danmark som sagt holder pænt stand.

Tallene ser sådan ud (sidste års tal i parentes):

- Sverige 490 (619)
- Danmark 264 (273)
- Finland 197 (124)
- Norge 165 (242)

Outdoor atter størst

Brudt ned på kategorier er det igen i år Outdoor, der er størst med 2.628 indsendelser.

Herudover har yderligere seks kategorier fået over 2.000 bidrag ind:

- Film Craft med 2.519
- Direct med 2.480
- Brand Experience & Activation med 2.335
- Film med 2.111
- og Social & Influencers med 2.027.

Vinderne offentliggøres løbende hen over næste uge, og du kan selvfølgelig i løbet af ugen få sidste nyt om shortlister og vindere her på Markedsføring.

Befinder du dig i Cannes, er der mulighed for at møde artsfæller fra den danske delegation på Danskerstranden, La Gold Plage, hvor TV 2 og Kreativitet & Kommunikation står for den officielle åbning mandag den 18. juni kl. 12.00.