Vi nærmer os midten af Cannes-ugen og med 13 kategorier bedømt, ligner 2016 bestemt ikke et jubelår for danske bureauer og annoncører.

UncleGrey holdt heldigvis fanen højt i dag og listede en fin bronze-løve med hjem til Award-skabet i Digital Craft for Weber.

– Denne bronze-løve afslutter et fantastisk år, hvor vi stort set har nydt opmærksomhed fra ALLE de toneangivende award-shows, siger Stig Pedersen, VP Global Creative, Werber-Stephen.

– Sammen med UncleGrey og MediaMonks har vi besluttet at flytte barren for, hvad en grilloplevelse skal være – både i den fysiske og den virtuelle verden. Så der er noget at glæde sig til de kommende 6-8 måneder, slutter Stig Pedersen.

Det er også godt arbejde, vores århusianske onkel leverer for Webers BBQ Cultures, og Be On Nordics assistance til Forsman & Bodenfors’ guld-løve i PR for SK-II skal man heller ikke kimse ad.

Men ellers er det svagt irriterende at se bureauer fra Thailand, Egypten, Bangladesh og ikke mindst New Zealand fare forbi. New Zealand, der ikke engang rummer fem millioner sjæle, er formentlig det land, der erobrer mest hæder i forhold til størrelsen, så markedsstørrelsen er altså ikke forklaringen på, at Y&R, Colenso BBDO og de andre gode kiwi-kolleger derude magter at sende tre gange så mange cases ind (526) og vinde hæder i massive mængder.

Tag nu fx Brewtroleum for Heineken, der jo i virkeligheden er en simpel idé, hvor man sælger øl ved at knytte det til en Cause.

– Tænk sig at hævde, at man redder verden ved at drikke øl? Kors i hytten, og kampagnen skabte business. At sælge biobrændsel skabt af affaldsstoffer fra ølproduktion er jo genialt og rækker langt, langt ud over kategorien Outdoor. Idéen kan bruges over alt, sagde jurypræsidenten Ricardo John fra J. Walter Thompson i Brasilien, da han limede Outdoor Grand Prixen til Brewtroleum.

Det betaler sig at gøre sig umage

I PR var det også et beskedent land med beskedne budgetter, der løb med Grand Prixen. Vi er rejst over sundet til Sverige, naturligvis.

Og ingen overraskes over, at det er Forsman & Bodenfors’ ”the Organic Effect” for Coop, skabt for at vise, hvad økologisk mad gør for os mennesker, vi taler om.

– Denne case er enestående, fordi den vender blikket fra ”at redde verden” til, ”hvad gør økologi for din familie”. Altså mennesker inspirerer mennesker, og det er jo det, der gør forskellen, sagde jurypræsident John Clinton, Edelmans nordamerikanske kreative content-chef.

– At opfinde et eksperiment, hvor man tester en familie før og efter de spiser økologisk, er genialt. Familien rørte overhovedet ikke økologi før de 14 dages eksperiment, og de bar rundt på store mængder pesticider, inden de spiste sundt. Efter 14 dage var pesticiderne stort set væk. De kunne i hvert fald ikke spores.

Han advarede i øvrigt brands og bureauer mod bevidstløst at lede efter en cause og et Purpose, der kan klistres på facaden. Det dur simpelthen ikke. Der skal være en forbindelse mellem virksomhedens kerne-DNA og det store formål. Ellers ignorerer forbrugerne det.

Det var som nævnt oven for i PR, at F&B også løb med en guld-løve, og som Be On distribuerede for det rent ud sagt geniale bureau. Hvis svenskerne har en hemmelighed, så er det, at alle, der er på arbejde, bidrager til at få den rigtige idé. De tager den tid, det tager, og er mindre fokuserede på timesedler.

De rykker først videre, når idéen sidder i skabet, så hvis man skal lære noget af F&B, så er det, at det betaler sig at gøre sig umage. Mon ikke en del danske CMO’er og deres bureauer kunne lære af det?

Vi kan da tale om elektricitet

I de resterende kategorier havde vi ikke danskere på podiet, men det gør ikke kommunikationen ringere. I Design løb Panasonic og Dentsu, Tokyo, med Grand Prixen.

– Vi ved jo at teknologien sniger sig ind over alt, men ikke alle brands er i stand til at bruge det relevant, sagde jurypræsident Tristan Macharel, Executive Creative Director fra Landor, der er en del af Y&R gruppen.

– Det har Panasonic magtet og endda tilført den æstetik til et design af et produkt, der dybest set er en commodity. Det er modigt at vise, hvordan man oplader et batteri på 21 forskellige måder og bruger det i kommunikationen. Tænk sig at vi taler om, hvad elektricitet er og hvordan det frembringes. Fortjent Grand Prix til Panasonic og Dentsu, sluttede Tristan Macharel.

Product Design er en fætter til Design, men noget mere teknisk. Man kan sige, kategorien bygger bro mellem hvad der er teoretisk og praktisk muligt.

– Googles Jacquard project får os til at drømme, og tankegangen rækker ind i samtlige Cannes-kategorier i fremtiden. Hvordan bygger vi chips og dermed kommunikation og funktion ind i alt lige fra stolebetræk til hospitaler. Google udfordrer status quo, sagde Amina Horozic, Lead Industrial Designer for fuseproject.

Det var her, danske Lars Larsen fra Kilo var jurymedlem - og her vi også godt kan tillade os at nævne en løve til Humlebæk-virksomheden Coloplast for DNA Design Book - i samarbejde med London-bureauet Native Design.

Endelig var der Creative Effectiveness, en kategori, virkeligheden har stoppet ned i halsen på Cannes Lions.

– I en retssal er alle uskyldige indtil det modsatte er bevist. Her er alle skyldige (i kreativitet for kreativitetens skyld, red.) indtil det modsatte er bevist. Vi kræver effekt, effekt og mere effekt. Grand Prixen var forrygende, sagde Andrew Robertson, jurypræsident fra BBDO.

Monty’s Christmas skabt af adam&eveDDB, London. Detailkæden John Lewis opnåede en ROI på 8,0 – bundlinje, toplinje og the Full Monty, kunne man skrive.