Hvert år omkring denne tid får en stribe af kreativt interesserede danskere mulighed for på forhånd at beskue en – måske flere – af de cases, der med altovervejende sandsynlighed kommer til at vinde Grand Prix ved Cannes Lions-festivalen, der løber af stablen i Sydfrankrig i næste uge.

Det sker ved spåkugle-eventen, Cannes Predictions, der i praksis er en fremvisning af et antal film og cases, udvalgt som favoritter af reklamenetværket Leo Burnetts folk i Chicago, og i Danmark præsenteret af Creative Circle og bureauet Reputation.

Og når vi siger ”altovervejende sandsynlighed”, så er det strengt taget udtryk for både livrem og seler, for Leo Burnetts folk har for vane at ramme imponerende præcist:

Hvert år siden starten i 1987 har man - når lysene er slukket i Cannes - kunnet konstatere, at netværkets ”Prediction Reel” rent faktisk havde forudset mindst en af årets Grand Prix og/eller guldløve-vindere.

Ganske beundringsværdigt, ikke mindst set i lyset af, at ”rullen” i de senere år er blevet mindre og mindre: i 2012 rummede den 40 cases – sidste år var bare 20 cases med, og i år er antallet det samme.

Følelser og storytelling

Ingen af årets udvalgte cases er danske, men rullen bød dog på en del branchekendte cases som fx:

- Audis UK’s Clowns fra bureauet Bartle Bogle Hegarty
- Procter & Gambles Super Bowl-satsning It’s a Tide Ad fra Saatchi & Saatchi New York
- Mars Wrigleys Skittles’ Exclusive The Rainbow fra DDB Chicago
- Cadburys Mum’s Birthday fra VCCP i London og
- Edekas The Most German Supermarket fra Jung von Matt Hamburg.

Og i løbet af visningen tegnede der sig i hvert fald et par tendenser:

Flere cases brillerede med spektakulære visuelle indspark: Bl.a. Audis Clowns, men også Welcome Home for Apples HomePod fra TBWA/Media Arts Lab i Los Angeles, hvor en lille ussel storby-lejlighed undergår forholdsvis betydelige forandringer under indflydelse af et stykke musik.

Følelser og human storytelling var også på dagordenen – bl.a. via den omtalte Cadburys Mum’s Birthday, men også andre kunne være med på dén konto. Fx The Talk fra Procter & Gamble, der tager et svært emne op: Hvordan man som forældre med en anden hudfarve end hvid taler med sine børn om, hvad det vil sige at vokse op i et land, hvor ikke alle behandles ens.

Også purpose og taktik

Så var der de purpose-drevne – ikke mange – men et par stykker. Som fx Palau Legacy Projects Palau Pledge fra Host/Havas i Sydney, der har opfundet en begavet metode til at beskytte øen Palaus sarte og belastede natur og koralrev mod de mange turisters tunge miljømæssige ”fodaftryk”.

Og LADBible og Plastic Ocean Foundations Trash Isles fra AMV BBDO i London: En indsats for at gøre det område i Stillehavet, der består af plastaffald - og som er lige så stort som Frankrig – til en officielt FN-anerkendt nation med egen valuta, præsident og ministre. Thi så vil verdenssamfundet være forpligtet til at gøre noget for at bekæmpe den ødelæggende forurening.

Et par andre tilgange sprang også i øjnene: Agil udnyttelse af real-time moments, begivenheder og forskellige dagsordener til at bygge en kommunikation op omkring.

Fx som da Burger King udnyttede premieren på filmen "IT", og en generel frygt for klovne, til op mod Halloween at søsætte en event, der (igen) drillede ærkerivalen – Scary Clown Night.

Eller Kentucky Fried Chicken, der udnyttede en reel kyllinge-leverance-krise i Storbritannien til at skabe et begavet PR-svar under initialerne FCK…

Og værsgo: Må vi med tak til Creative Circle, Leo Burnett - og ikke mindst til Reputation - der har sørget for at bringe rullen til Danmark, præsentere Cannes Prediction Reel 2018 – de 20 cases findes i listeform med annoncører og bureauer under filmen.

 

 

1.                   P&G Tide’s It’s A Tide Ad fra Saatchi & Saatchi New York
2.                   Nike Breaking2 fra Wieden + Kennedy Portland
3.                   Orange Telecoms Now Or Never fra FP7/CAI Cairo
4.                   Kentucky Fried Chickens FCK fra Mother London
5.                   Palau Legacy Projects Palau Pledge fra Host/Havas Sydney
6.                   National Safety Councils Prescribed To Death fra Energy BBDO Chicago
7.                   Edekas The Most German Supermarket fra Jung von Matt Hamburg
8.                   Downtown Records Live Looper fra BBDO New York
9.                   Audis Clowns fra Bartle Bogle Hegarty London
10.                 The Times’ JFK – Unsilenced fra Rothco-Accenture Interactive Dublin
11.                 Mars Wrigleys Skittles’ Exclusive The Rainbow fra DDB Chicago
12.                 Cadbury’s Mum’s Birthday fra VCCP London
13.                 IKEA’s The Human Catalogue fra BBH Singapore
14.                 Snaptivitys Snaptivity App fra R/GA London
15.                 Apple HomePods Welcome Home fraTBWA/Media Arts Lab Los Angeles
16.                 Burger Kings Scary Clown Night fra LOLA MullenLowe Madrid
17.                 LADBible & Plastic Oceans Foundation Trash Isles fra AMV BBDO London
18.                 Mars Pedigrees Pedigree SelfieSTIX fra Colenso BBDO Auckland
19.                 P&G’s The Talk fra BBDO New York
20.                 Nikes Nothing Beats a Londoner fra Wieden + Kennedy London.