KLUMME: Generelt kan man sige, at 2016-2017 årgangen herhjemme var en af de bedste i dansk digital historie, hvilket vinderne i årets Danish Digital Awards vidner om, men også når vi ser til udlandet, blev der i år skabt banebrydende digitalt arbejde i den absolutte verdensklasse.

Endnu et år, hvor niveauet i de bedste cases fik et nøk opefter, nok især i de mere content-drevne kategorier.

Det er godt, fordi det bør sætte ambitionsniveauet endnu højere rundt omkring i bureauerne og hos deres kunder. Når vi ser på de mere teknologiske bedrifter, er indtrykket desværre, at der var lidt længere imellem snapsene i år end sidste år.

Her er min liste over årets digitale Cannes-favoritter, hvor de fleste vil være at finde i Cyber Lions-kategorierne, men også i nogle af de øvrige hovedkategorier.

En tendens, der fortsætter i år, efterhånden som linjerne til stadighed udviskes og alle bliver bedre til at integrere den digitale indsats på tværs af kanalerne:

NIKE

Nike er stadig i front, når det gælder digitale aktiviteter. Her er tre forskellige indsatser, der alle fortjener løver.

Nike Unlimited Stadium (BBH Singapore):

I Manilas centrum opførte Nike dette mageløse stadium, der er formet som fodaftrykket på deres LunarEpic-løbesko. Her kan op til 30 løbere konkurrere mod deres egen avatar på den LCD-væg, der følger hele den 200 meter lange bane rundt. Et virtuelt kapløb af en anden verden og en af de største tekniske bedrifter i år.

Nike On Demand (R/GA):

I Tyskland udkæmper Nike en indædt kamp mod den lokale gigant, Adidas. For at vinde terræn lancerede Nike tjenesten her, der gav motionister en personlig træner via en app, hvor træneren i real time kunne motivere og tilbyde assistance til den enkelte holdt op imod dennes personlige mål og præstationsdata.

Ingen chatbot, men derimod ægte, menneskelig, data-hjulpet 1:1 interaktion. Og det virker på Net Promoter Scoren: over 4 ud af 5 vil anbefale denne tjeneste til deres venner.

Nike Equality (Wieden + Kennedy):

Smukt budskab, der er lige så smukt eksekveret med Michael Jordan som fortællestemme, Alicia Keys på soundtracket og LeBron James og Serena Williams blandt de medvirkende atleter.

Nike gør en stor indsats for, at de regler og den fairness, der findes i sportens verden, også skal overføres til det virkelige liv. Og de nøjes ikke bare med snakken – de har også indgået partnerskaber med organisationer som The National Mentoring Partnership og PeacePlayer International, der er anerkendte for at bygge broer over splittede lokalsamfund.

Hertil vil de donere 5 mio. dollar i år. Flot kortfilm, der er en del af et større Equality-initiativ, der lever online.

GOOGLE

Google Search (72andSunny):

2016 var på mange måder et annus horribilis for mange med uforudsete politiske begivenheder, dødsfald og terrorhandlinger.

Men i dette overblik over året, der gik, giver Google os en smule håb tilbage ved på elegant vis at bruge det ikoniske søgefelt i forskellige reportager over hændelserne og fokuserer på de ting, der binder os sammen.

Hyldesten til fællesskabet og menneskeligheden har været et af de store temaer i årets kampagner – også i de danske bidrag fra f.eks. momondo og TV 2 – men den er sjældent godt turneret hér.

SPOTIFY “Thanks 2016, it’s been weird” (Spotify):

En ægte data-informeret, international kampagne – Spotifys hidtil største brand kampagne, hvor budskaberne er sammensat på baggrund af brugernes adfærd og præferencer på Spotify.

Kampagnen kører i øvrigt videre, og inkluderer i dag de fleste medier, men den blev først rullet på OOH (outdoor) som her i London. Big Data eliminerer langt fra de store følelser. De kan tværtimod være med til at fremhæve dem.

VISIT SWEDEN

Sweden on Airbnb (Forsman & Bodenfors):

Opfølgeren til sidste års kæmpehit, The Swedish Number, hvor alle kunne ringe til en svensker inkl. statsministeren, medtog jeg fejlagtigt ikke i sidste års forudsigelser, fordi jeg ikke fandt den tilstrækkeligt digital.

Den fejl begår jeg ikke to gange, da opfølgeren er næsten endnu mere genial. Man har simpelthen udnyttet den svenske ”Allemansrätt” til at færdes frit i naturen og sat landet på Airbnb.

Da kampagnen imidlertid først blev lanceret her i maj, kan jeg dog være usikker på, om man har samlet nok resultater til at kunne indsende casen den i år – men hvis den ikke vinder i år, kommer den helt sikkert med blandt nomineringerne i 2018.

NETFLIX

Narcos Spanish Lessons (Alma).

Alma er kåret af 2017 af fagbladet Ad Age til at være i toppen blandt de såkaldte multikulturelle bureauer i USA, hvor der som bekendt er en stor spansktalende befolkningsgruppe.

De står bag en af årets sjoveste påfund for Netflix i forbindelse med lanceringen af anden sæson af den populære Narcos-serie, hvor man kan lære nogle af de mindre artige gloser, som serien er så rig på.

GEICO

Crushed (Martin Agency):

“Unskippable” tog hele verden inkl. Cannes Lions med storm i 2015, da forsikringsselskabet Geico lancerede en serie YouTube-videoer, der tog udgangspunkt i det faktum, at over 9 ud af 10 brugere springer over de såkaldte ”pre-roll”-reklamer.

Det kom der bl.a. en uforglemmelig video med en hund, der hopper op på familiens middagsbord ud af, mens familiemedlemmerne fingerer at stivne, som om reklamevideoen er forbi.

Nu er Geico så tilbage med en ny variation over temaet i form af et nyt koncept kaldet ”Crushed”, hvor de bogstaveligt talt komprimerer videoen ved at kondensere indholdet fysisk!

TAC

Meet Graham (Clemenger BBDO):

Det australske svar på Rådet for Større Trafiksikkerhed, TAC, samarbejdede med bl.a. kirurgen Christian Kenfield, trafikuheldseksperten David Logan and den verdensberømte kunster Patricia Piccinini, om at konstruere Graham – en interaktiv skulptur, der demonstrerer den menneskelige sårbarhed, og hvordan vi skulle have været designet, hvis mennesker skulle kunne overleve et større sammenstød.

Når man besøger Graham, kan ved hjælp af Augmented Reality opleve, hvordan det figuren fysiognomisk reagerer på skader, og på den måde samtidig indse, hvor skrøbelig den menneskelige krop er i mødet med en f.eks. hurtigkørende bil. Skræmmende men særdeles effektivt.

Sandy Evans Promise

Evan (BBDO):

Nok en af de mest rystende, men også forbandet godt tænkte public service-film i lang tid. Når man ser YouTube-videoen følger man en tilsyneladende uskyldig ”dreng møder pige”-historie folde sig ud i bedste, amerikanske teenager high school-tradition.

Indtil vi opdager, at det handler om endnu en skoleskydning, og hvor lidt vi har bemærket en anden baggrundsfigur i samme film, selvom vedkommende egentlig i løbet af videoen har udvist alt for mange tegn på, at vedkommende var på vej til at begå noget skrækkeligt.

Men hvor ingen har taget større notits, selvom 4 ud af 5 af de folk, der har begået skolemassakrer, fortalte folk om det inden, eller at de ville begå selvmord.

National Geographic

A Bear’s-EyeView (Hello Monday)

En dansk produceret kampagne, som jeg virkelig håber, får medvind i Cannes, da det jo handler om naturens virkelige bamser, her i skikkelse af to grizzly bjørne og to sorte bjørne, der vandrer rundt i Yellowstones storslåede nationalpark.

Her er de så blevet udstyret med kameraer, der gør, at vi kan sidde trygt derhjemme og se, hvordan det er at leve som et stort dyr i vildnisset. Utroligt fascinerende og veludført. Hello Monday vandt en guldcirkel i år herhjemme for indsatsen, og jeg håber også, at de får en statuette med hjem fra Cannes.

Cheapflights

Drag and Drop (Uncle Grey):

Endnu en potential dansk vinder. Her for at kunne trække billeder fra spændende destinationer vist på et website ind i et Cheapflights-webbanner, som så giver et tilbud på billetten dertil.

Virkelig intelligent brug af medierne og de data APIs (Application Programming Interface), søgningen kører igennem for at kunne give et hurtigt resultat. Kampagnen blev en af vinderne i årets Danish Digital Award, og burde også kunne hjemtage en løve eller to.

KLM 

iFly KLM 50 (Born05):

Måske årets smukkeste website experience. I anledning af KLM-magasinet iFly nummer 50 udgave KLM et site, der samlede 50 af de bedste årsager til at rejse ud i verden i form af nogle åndeløst betagende destinationer. Det gode, gamle website kan stadig noget – og at gengive denne form for omfangsrige, unikke, visuelle univers, som brugeren kan forsvinde i, er stadig en af grundene til at, at det forhåbentlig ikke forsvinder foreløbig. Om sitet vinder løver i år til Cannes, er nok tvivlsomt, da æstetikken og den rene, næsten fysisk mærkbare oplevelse ofte – sørgeligt nok – ikke altid er tilstrækkelig. Men jeg krydser fingre.

TV 2

All That We Share (&Co):

I filmen Dogville af Lars von Trier blev en gammel gymnastiksal forvandlet til et studie, hvor kun kridtstregerne opridsede rammerne for skuespillernes ageren. Dengang var hele fænomenet, hvor ingen kunne gemme sig, beregnet til at udstille hykleriet og den manglende solidaritet i byen. Konceptet er nu blevet pudset af og brugt til det stik modsatte på en måde – nemlig at illustrere fællesskabet på tværs af overfladiske skel - der måske savner originalitet men er utrolig virkningsfuldt eksekveret, og at dømme efter udlandets reaktioner, har denne kampagne pæne vinderchancer.

MOMONDO

DNA Journey (&Co): 

Aftenens store enkeltstående vinder til Danish Digital Awards 2017, og også en af de mere sikre løvevindere. Idéen sidder som splinten i vores øje, budskabet er modigt og ikke til at tage fejl af, og brandet har fået sig et formål, der løfter det op over den ellers taktiske platform. Alle tegn bør stå rigtigt i sol, måne og stjerner til at Momondos DNA Journey også kommer til at triumfere i Cannes, som den har gjort det næsten alle andre steder. Som brand kampagne fungerer den eminent godt – desværre vil jeg stadig mene, at den undermineres af den efterhånden noget ringe brugeroplevelse, der hersker på portalen.

STATE STREET GLOBAL ADVISORS

Fearless Girl (McCann):

Nok min yndlingskampagne i år. Et flot statement, hvor et finansfirma på kvindedagen opstillede en skulptur af en pige, der trodser den berømte tyr på Wall Street. En kunstnerisk og politisk event, der var som skabt til sociale medier, da skulpturen blev et tilløbsstykke uden lige, og kvinder samt deres døtre kom i hobetal for at få taget en selfie med Fearless Girl som en måde at udtrykke deres ønske om større ligestilling. Eventen blev ovenikøbet mere vedvarende end normale kampagner i og med, at den skulptur af Fearless Girl, som er omdrejningspunktet har fået lov til at blive stående af New Yorks borgmester.

Det er på alle et måder et fantastisk eksempel på, hvordan man kan integrere en meget fysisk idé med et ”digital first”-mindset, fordi earned media-effekten i dag spiller så stor en rolle i at få en kampagne til at leve.