Sidste år gik Coop - i samarbejde med Robert/Boisen & Like-minded - i luften med en kreativ lobby-kampagne, der skulle få de danske politikere til at tage aktive skridt mod en ny lov om forbud mod kemikalier i dagligvarer.

Missionen lykkedes, og nu er kampagnen udpeget som en af de 87 kampagner fra hele verden, der er shortlistet i den nye kategori Sustainable Development Goals, der er lanceret i samarbejde med FN.

Og hos Robert/Boisen & Like-minded, der står bag kampagneidé og strategi, er partner og adm. direktør Kim Boisen, naturligt nok glad for nomineringen.

- Det er første gang, denne kategori afvikles i Cannes, og vi er selvfølgelig glade og stolte over at være den eneste danske case, der er shortlistet, siger Kim Boisen og tilføjer:

- Og så er vi ikke mindst glade på Coops vegne, fordi miljøet og det at fjerne problematiske kemikalier er en mærkesag for virksomheden.

Fik politikerne i omdrejninger

Den kreative lobby-kampagne, der i international sammenhæng har fået titlen ”The Plug’n’Play Bill”, fik i efteråret ikke bare danskerne op af stolene, men også Folketingets politikere – og det var netop formålet.

- Det handlede ikke om at skubbe til salget af en vare, men om at rokke ved de danske politikeres fokus. Og den politiske dagsorden handler jo ikke kun om kemi og hormonforstyrrende stoffer, så vi måtte forsøge at gøre det nemt for politikerne og partierne at handle, siger Kim Boisen.

Strategien var - gennem en underskriftsindsamling – at få bekymrede danskere til at henvende sig direkte og individuelt til folketingsmedlemmerne (inkl. to ministre), bl.a. via en kompleks motor bag kampagnesitet, som genererede individualiserede mails til politikerne.

Det lykkedes at mobilisere de danske politikere til at agere - og alle partier stod bag.

Dertil kom + 2,7 mio. views, et engagement, der lå 450 procent højere end gennemsnittet, og +12,1 mio. exposures.

Plus, at Coop er blevet kåret som årets mest bæredygtige brand af Sustainable Brand Index – bl.a. på baggrund af kampagnen.

Entry fee går til FN-mål

Der uddeles fredag af 17 løver i den nye priskategori, Sustainable Development Goals, og antallet er ikke tilfældigt:

Der skal uddeles en løve for hvert af FN’s 17 Verdensmål, som bl.a. lyder Afskaffelse af Fattigdom, Stop Sult, Rent Vand & Sanitet, Bæredygtig Energi og Ansvarligt Forbrug & Produktion.

Bureauer og brands, der indsender deres cases til de nye kategorier, betaler stadig et såkaldt ”entry fee”, ligesom ved alle de andre Cannes-kategorier, men i dette tilfælde går pengene ikke som vanligt til Cannes selv og selskabet Ascential, der ejer festivalen. De skal i stedet uddeles til projekter, som fremmer de 17 Verdensmål.

Torsdag formiddag offentliggjorde Cannes Lions-festivalen desuden shortlisten i kategorien Creative Effectiveness, men her var ingen danske cases med.

Du kan se casefilmen for Coop og Robert/Boisens shortlistede kampagne her - Gobsmack har produceret.

The PlugNPlay bill from Gobsmack Productions on Vimeo.