Intentionen er rigtig fin og i den bedste crowd-sourcing-tradition.

De nordiske bureauer har et glimrende omdømme i det mindste i den vestlige verden, og hvorfor ikke få endnu mere ud af vore krøllede hjerner?

Det er dét, Creative North-netværket har sat sig som mål, og nu formaliseres initiativet, der har eksisteret på tegnebrættet i et par år. Det blev skabt af Jakob Stigler, da han stadig ledede Be On Nordic, netop for at undersøge, hvad der lige var det unikke ved nordisk kreativitet, og hvordan denne specielle kreativitet kunne bruges endnu mere offensivt.

– Vi er stolte af det kreative arbejde, der kommer fra de nordiske lande, og vi er stensikre på, at Norden har en kreativ styrke, andre regioner kan lære noget af, siger Petronella Panerus, CEO hos Åkestam Holst, der er en del af NOA-alliancen.

– Vi deltager i Creative North for at lære endnu mere af vore nordiske kolleger og dele vores viden med dem. Og vi håber naturligvis på, at andre regioner opdager, hvad der sker hos os i Norden.

Men hvorfor er det nordiske touch noget specielt?

– Vores approach differentier os. Mindre markeder har oftest små budgetter, og det tvinger os i Norden til at være agile og samarbejde, siger Søren Christensen, partner og kontaktdirektør hos Robert/Boisen & Like-minded.

– Det skal kombineres med, at vi er anti-autoritære og formentlig også lidt rebelske. Til sammen udgør det en ganske stærk cocktail.

Creative North launcher fællesskabet i morgen, torsdag den 22. juni mellem kl. 14.00 og 16.00. Læs mere om det, og tilmeld dig via Creative Norths Facebooksite.