Reklamefestivalen Cannes Lions har valgt det multiprisbelønnede amerikanske bureau Droga5’s stifter – den australskfødte kreative Grand Prix-magnet David Droga - som dette års modtager af æresløven Lion of St. Mark.

Prisen gives for, som det hedder, ”outstanding contribution to the creative industry”, den uddeles i år for syvende gang i træk, og den er tidligere gået til prominente kreative profiler som Dan Wieden, Lee Clow, Bob Greenberg og ikke mindst den første modtager tilbage i 2011, Sir John Hegarty.

David Droga, der med sine 49 år bliver den hidtil yngste modtager af prisen, er en af de mest prisbelønnede kreative ved Cannes Lions: Han vandt sin første løve som bare 19-årig og har samlet set indtil videre kunnet glæde sig over ikke færre end 70 guld-løver og 15 Grand Prix/Titanium-løver.

Har sat den globale standard

Sidste år vandt Droga5 fx en Grand Prix i Cannes i Film-kategorien Direction - sammen med den danske instruktør Martin de Thurah – for Under Armour-filmen ”Rule Yourself” med svømmeren Michael Phelps i hovedrollen.

Jose Papa, der er Managing Director for Cannes Lions, siger om valget af David Droga:

- The Lion of St. Mark anerkender en person, som har leveret ikke bare et markant, men et enestående bidrag til kreativiteten i vores branche. Davids Drogas drive, passion og utæmmede kreative evner har sikret ham kontinuerlig award-hæder. Han har ganske enkelt sat den globale standard.

Komet-karriere

Som 22-årig blev David Droga partner og Executive Creative Director i Sydney-bureauet OMON, som 28-årig rykkede han til Singapore for at blive Executive Creative Director for Saatchi & Saatchi Singapore og Regional Creative Director for Saatchi Asia.

Allerede året efter blev han Executive Creative Director hos Saatchi & Saatchi London, og i 2003 blev han hevet ind som den første Worldwide Chief Creative Officer for Publicis-netværket i New York.

I New York blev David Drogas ønsket om at starte sit eget bureau realiseret i 2006, da Droga5 slog dørene op, og siden da ikke har set sig tilbage: Eksempelvis blev bureauet både i 2015 og 2016 kåret som Independent Agency of the Year ved Cannes Lions.

Løven fra Markuspladsen

Selv siger hovedpersonen om æren:

- Jeg har i min tid arbejdet med flere talentfulde mennesker og haft flere muligheder, end en enkelt kreativ person fortjener. En Lion of St. Marks er en ære, der ligger ud over mine vildeste ambitioner. At få tildelt sådan en pris, når man føler, at man har meget mere at lave og meget mere at bevise, gør mig både stolt og ydmyg, siger han.

St. Mark-løven er udformet som de allerførste løver: Som en kopi af løvestatuen på Markuspladsen i Venedig, hvor den første reklamefestival blev holdt i 1954 – og som i øvrigt var vært for festivalen hvert andet år – i turnus med Cannes – frem til 1984.

Cannes-festivalen løber i år af stablen fra den 17. til den 24. juni – og David Droga går på podiet i Cannes lørdag den 24. juni for at modtage sin Markus-løve.

Tidligere modtagere af Lion of St. Mark

2016: Marcello Serpa, tidligere partner i AlmapBBDO

2015: Bob Greenberg, grundlægger, formand og CEO i R/GA

2014: Joe Pytka, Director, PYTKA

2013: Lee Clow, formand TBWA\Media Arts Lab og Director of Media Arts, TBWA\Worldwide

2012: Dan Wieden, medstifter og Global Executive Creative Director, Wieden+Kennedy

2011: Sir John Hegarty, grundlægger og Worldwide Creative Director, Bartle Bogle Hegarty