Det kreative awardshow, Cannes Lions - populært kaldet VM i reklame – lancerer i samarbejde med FN en ny priskategori, som til sommer skal resultere i uddeling af 17 nye løver.

Antallet af priser i kategorien er ikke tilfældigt: Der skal uddeles en løve for hvert af FN’s 17 Verdensmål, som bl.a. lyder Afskaffelse af Fattigdom, Stop Sult, Rent Vand & Sanitet, Bæredygtig Energi og Ansvarligt Forbrug & Produktion.

Dee nye priser, som får titlen ”Sustainable Development Goals Lion” gives til reklame- og marketing-ideer, der bedst adresserer et af de 17 FN-mål, som blev vedtaget af organisationens 193 medlemsstater i 2015.

 

Terry Savage, der er formand for Cannes Lions, siger om prisen i en pressemeddelelse:

- Vi ved, at kreativitet og kommunikation har styrke og gennemslagskraft til at gøre en forskel, og vi ser i dag, at brands, virksomheder og organisationer i stigende grad står i spidsen for aktiviteter, der promoverer det gode i verden og for initiativer, der påvirker verdenssamfundet og menneskeheden positivt. Denne pris skal hylde og anerkende det kreative arbejde, der gør netop det.

Går til gode projekter

Bureauer og brands, der indsender deres cases til de nye kategorier, betaler stadig et såkaldt ”entry fee”, ligesom ved alle de andre Cannes-kategorier.

Men i de penge der kommer ind til de 17 nye FN-kategorier, går ikke som vanligt til Cannes selv og selskabet Ascential, der ejer festivalen: De skal i stedet uddeles til projekter, som fremmer de 17 Verdensmål.

Parterne har endnu ikke offentliggjort nærmere detaljer om de enkelte kategorier, men det vil man være klar med, inden Cannes Lions åbner for indsendelser i januar 2018, ligesom det oplyses, at man vil nedsætte en jury for kategorien, bestående af ”personer fra relevante sektorer og specialer, som har erfaring med både branchen og global issues.” 

Næste Cannes Lions International Festival of Creativity løber af stablen i juni 2018.

Læs mere om FN’s Verdensmål her