Det er et stort skulderklap at blive nomineret til Titanium-juryen. ”Jeg er utroligt stolt af det”, siger Per Pedersen, Chairman Global Creative Council for Grey Group.

Du har været i Cannes siden Ruder Konge var Knægt og vundet et hav af løver. Hvorfor er du stolt?

– Titanium & Integrated er den sidste store pris, der uddeles i Cannes. Alle bureauer venter på den pris, fordi den sætter standarden for årets indsendelser. Her skal man ikke alene være god for at vinde, men også give bureauer og annoncører inspiration, noget der kigger ind i fremtiden, siger Per Pedersen.

Det er også en lille jury med et meget tungt ansvar. Kun 10 i juryen gør den ekstra eksklusiv?

– Præcis, og ikke mindst har vi Sir John Hegarty for juryformand. Hans navn og renommé er omgivet af en troværdighed, de færreste kan prale af. Hegarty har lavet de bedste reklamefilm for de store brands, bl.a. for Levi’s, og det er interessant, når en klassisk filmmand som Hegarty sættes i spidsen for fremtidens kommercielle kommunikation.

– Desuden er det ekstra vigtigt, at Titanium-juryen er en blanding af folk fra bureauer, annoncører og tech-folk. Det siger også noget om retningen for den bedste kommercielle kommunikation. Vi laver jo ikke længere reklame, vi laver forretning sammen.

Sir Hegarty er troværdig

Hvorfor er det, at Hegarty får de fleste til at skælve med respekt?

– Fordi han er så troværdig, og han garanterer en enorm indsigt, det giver at have lavet alle de store kampagner. Og jeg er især taknemmelig for, at vi i år skal gøre det bedre end sidste år.

– Hvis jeg skal være lidt grov, så manglede sidste års Titanium vindere efter min mening formatet. Det kan og skal vi gøre bedre i år. Og når du spørger ind til Hegarty, er jeg så glad for den tekst, han har stående på sin væg: ”Ideen er 80 pct. og Craft er 80 pct. af det sublime arbejde.”

Hegarty er enten blevet tal-blind eller bare gammel?

– Han siger præcis det, der er så vigtigt at forstå, når håndværkere og kreative skændes om, hvem der er vigtigst. Den helt fremragende idé er ikke meget værd, hvis den ikke er eksekveret rigtigt.

– Og selv den bedste eksekvering redder ikke en dårlig idé. Det er dét, Hegarty står for – og det er i al beskedenhed også min opfattelse af, hvordan vi laver den bedste kommunikation. Og det gør vi i øvrigt i stigende grad sammen med kunderne, slutter Per Pedersen.