Det er vanskeligt at få armene ned i disse dage, hvis man interesserer sig en smule for dansk kreativitet, reklame og kommunikation.

Og det gør vi – så vi iler med at fortælle, at dagens shortlister ved VM i reklame, Cannes Lions, byder på nye danske finalepladser.

Hele 13 styk endda.

Det er juryerne i kategorierne Digital Craft, Film Craft, Film og Radio, der har sendt de danske cases videre, og selv om der igen er topplaceringer til ”the usual suspects”, så byder dagens shortlister også på et par nye navne på dette års Cannes-lister.

Ud over & Co og UncleGrey, der igen gør sig bemærket, er Hello Monday, Bacon og New Land også kommet i finalen – og det samme er en måske noget mere ukendt spiller: More Amour Studios, der er shortlistet i Film-kategorien for filmen Club 99.7 for mode-brandet Le Fix.

Bag navnet More Amour Studio gemmer der sig et måske mere kendt navn – det er kunstner, art director og instruktør Nina Holmgren, der har skabt filmen som en kærlig hyldest til sin 99-årige bedstefar, Willy, der altid, og til det sidste, holdt af at være velklædt.

Ellers fordeler dagens shortlister sig samlet set som følger:

& Co er shortlistet fire gange i Film-kategorien: To gange for momondo-casen The DNA Journey og to gange for TV 2-casen All That We Share.

UncleGrey er shortlistet to gange i Radio-kategorien – begge gange for Fireworks From Aleppo.

Hello Monday er shortlistet to gange i Digital Craft-kategorien – begge gange for National Geographic-arbejdet A Bear’s Eyeview of Yellowstone.

Bacon er shortlistet to gange i Film Craft – for The DNA Journey (&Co) – i henholdsvis Casting og Editing.

New Land er shortlistet to gange i Film Craft-kategorien – for Mash Up (Wichman/Schmidt) – i henholdsvis Editing og Sound Design.

Du kan se dagens nok mest ukendte danske film på shortlisten herunder – efterfulgt af en oversigt over danske shortlister i Cannes pr. torsdag morgen.

En oversigt over de foreløbig 15 danske løver ved Cannes Lions kan du få her.

Club 99.7 for Le Fix – af Nina Holmgren

Shortlister – Cannes Lions 2017 – 46 styk

Bureauer

- &Co – 22
- UncleGrey – 9
- Liquidminds – 4
- New Land - 2
- Hello Monday – 2
- Bacon – 2
- DDB Cph – 1
- Mindshare – 1
- Another – 1
- CP+B – 1
- More Amour Studio - 1

Kategorier

Promo & Activation – 8 shortlister

- The DNA Journey for momondo - &Co – 3

- All That We Share for TV 2 - &Co – 2

- Drag Drop & Go for Cheapflights – UncleGrey -1

- Trumpbussen for SF – UncleGrey -1

- Image Hack for Fail Cph – Mindshare -1

PR – 7 shortlister

- The DNA Journey for momondo - &Co – 4

- Google Sheep View for Visit Faroe Islands – Liquidminds - 3

Cyber – 7 shortlister

- The DNA Journey for momondo - &Co – 2

- Drag Drop & Go for Cheapflights – UncleGrey -2

- Google Sheep View for Visit Faroe Islands – Liquidminds - 1

- All That We Share for TV 2 - &Co – 1

- The Fast News for McDonald’s – DDB Cph -1

Entertainment – 4 shortlister

- The DNA Journey for momondo - &Co – 2

- All That We Share for TV 2 - &Co – 2

Direct – 3 shortlister

- Drag Drop & Go for Cheapflights – UncleGrey -2

- The DNA Journey for momondo - &Co – 1

Media – 3 shortlister

- Name Change for SPAR – Another - 1

- Drag Drop & Go for Cheapflights – UncleGrey -1

- All That We Share for TV 2 - &Co – 1

Entertainment for Music – 1 shortliste

- Lukas & Friends for YouSee – CP+B -1

Digital Craft – 2 shortlister

- A Bear’s Eye View of Yellowstone for National Geographic – Hello Monday - 2

Film Craft – 4 shortlister

- The DNA Journey for momondo – Bacon (&Co) – 2

- Mash Up for Det Kgl. Teater - New Land (Wichmann/Schmidt) - 2

Radio – 2 shortlister

- Fireworks from Aleppo for Amnesty International – UncleGrey - 2

Film – 5 shortlister

- All That We Share for TV 2 - &Co – 2

- The DNA Journey for momondo - &Co – 2

- Club 99.7 for Le Fix – More Amour Studio - 1