KLUMME: Siden AI, eller kunstig intelligens som det hedder på godt dansk, gjorde sit indtog som begreb i marketingverdenen, har det ligget i luften, at AI kun er for de store.

AI lyder måske indviklet, men er det reelt slet ikke for slutbrugeren, og formålet er jo netop at gøre det lettere og bedre.

Ved at lægge AI ovenpå CRM, kundeservice eller marketing, bliver der bl.a. fokuseret på de rigtige kunder, hvilket også vil sige de kunder, der måske var på vej væk fra virksomheden.

AI kan derudover hjælpe med at forudse dårlige betalere i fremtiden - meget afgørende for nystartede virksomheder, der hurtigt kan dreje nøglen om, hvis ikke deres kunder betaler til tiden.

De små kan også være med

Så at tænke at AI kun er for de store, er faktisk en stor fejlopfattelse, selvom det som sådan er meget forståeligt, at det er den generelle forståelse.

De store vil meget naturligt have ressourcerne til at rykke hurtigt - de er også nødt til det, for ikke at tabe terræn til deres andre store ressourcestærke og aggressive konkurrenter - og derfor er det typisk case-eksempler fra NewBalance, Ikea, og så videre vi hører om.

Men AI er sandelig meget mere. Jeg har tidligere skrevet om, hvordan Salesforce demokratiserer kunstig intelligens gennem at gøre den tilgængelig til det brede publikum ved at implementere AI i form af Einstein på tværs af alle Salesforce produkter og services. Og det er netop her, at de mindre virksomheder kan få adgang til AI.

Salesforce tilbyder i dag løsninger med adgang til kunstig intelligens i forhold til salg, marketing og analyse. Faktisk er det muligt at få adgang til og glæde af AI til de mere grundlæggende opgaver, som man typisk har behov for når man er startet op og er en enkeltmandsvirksomhed eller måske er vokset lidt videre.

25 dollar om måneden

Prisen? 25 dollar om måneden, der kan vokse hen ad vejen og vokse med brugerens virksomhed. I dagens valuta er det ca. 150 kroner. 

Ingen udgifter til hardware, ingen problemer med sikkerhed. Det mener vi, der åbner døren til AI for alle.

De to store fokusområder for de små virksomheder er aktuelt. AI og cloud. Begge dele er fuldt ud muligt, og det kan gøre en verden til forskel.

Alle arbejder med opgaver, der er samlebåndsarbejde og gentagelser af det samme. Også i marketing. Her kan marketing automation gøre en verden til forskel. For selvom virksomheden er lille, er iværksætterens tid jo ikke mindre vigtig. Nærmest tværtimod.

Analyser fra Salesforce viser, at kun 20 pct. af små og mellemstore virksomheder anvender marketing automation. De ser det som unødvendigt. Det er for de store virksomheder.

Men... Nej, det er ej. Det handler om at gøre tingene smart og holde fokus på de ting, der giver indtjening, overskud og vækst. Det er man aldrig for lille til at gøre. 

Så er du en lille virksomhed eller kender du en iværksætter, kan du gøre dig selv eller dem en stor tjeneste, tag et dybere kig på AI for mindre erhvervsdrivende. Der er nok flere muligheder, end du tror.