I sommers stimlede salgs- og marketingfolk i massevis sammen ved en stor Salesforce Xchange event i København.

Her kunne de besøgende bl.a. høre om de fremherskende trends inden for salg og marketing, hvor toppen næppe overraskende udgøres af ”Mobile” og ”Social”.

Mere bemærkelsesværdigt var det, at også AI – altså kunstig intelligens – var rykket fra at være et lidt fluffy begreb mest præget af hype og nysgerrighed til at stå tredjeøverst på de salgs- og marketingansvarliges dagsorden.

Det bekræftes i øvrigt i den nys udkomne Salesforce Shopping Index Report for årets andet kvartal.

- Kunstig intelligens er ganske enkelt ikke længere til at komme uden om, siger Jacques Soelberg, Regional Vice President North - Marketing Cloud hos CRM-selskabet Salesforce.

- Alle nye tal og informationer viser, at kunstig intelligens bliver en afgørende parameter i forhold til kundeoplevelsen og hele salgsindsatsen, fortsætter han.

De fleste af os kan nok også nikke genkendende til, at vi stiller stadig større krav til tempo, service og købsoplevelse, når vi køber ind på nettet eller i en fysisk butik.

- At det er udviklingen blev i øvrigt bekræftet af NewBalance i deres indlæg ved Salesforce Xchange, hvor de udtalte, at mens deres gamle mantra gik på butiksplacering – location, location, location – så er det nu: brugeroplevelse, brugeroplevelse, brugeroplevelse, siger Jacques Soelberg.

Mange af de virksomheder, der præsenterede deres erfaringer og cases i breakout sessions ved eventen, havde også AI som fokusområde, og det efterlod ikke stor tvivl om områdets betydning.

Det skyldes ikke mindst, at mobilen tordner frem i Europa som søge- og købsredskab nummer et.

Du har tre forsøg

Og hvad hulen har det så med AI at gøre?

En hel del, må svaret lyde, for i takt med at mobilen vinder andele er det fx vigtigere end før at ramme plet med de tre produkter, der typisk dukker op, når man søger efter produkter på mobilen.  

- Med tre produkter som den aktuelle grænse for, hvad en mobil sådan cirka kan vise af produktforslag på skærmen, er det positivt, at AI er så langt fremme i forhold til at understøtte de rigtige og unikke visninger i forhold til kunden. Supplerende og relevante match og forslag i forhold til kundens søgning, er afgørende for kundens videre købsadfærd - eller om de blot forlader sitet, siger Jacques Soelberg.

Men også andre udfordringer banker på i forhold til onlinehandel.

- Det næste store tema er, hvordan man som retailer kan komme uden om den typiske “check out”. Kunderne oplever generelt, at kassefunktionen er et irritationsmoment, og et sted hvor fejl kan forekomme.

- Derfor er machine learning, automatisering og kundeindsigt også afgørende på det punkt. Kan man autoudfylde eller sikre, at kundedata er på plads, så det mere eller mindre blot er at sige OK, vil det have en voldsom positiv effekt på al onlinehandel, slutter Jacques Soelberg.