I de senere år har vi set masser af gode eksempler på virksomheder og brands, der via digitale tjenester, eller branded utilities, opfylder et behov hos forbrugerne og samtidig støtter deres brands.

Det kunne fx være Spar Nords ”Naborapporten”, Post Danmarks ”Ønskeskyen” eller Experimentariums ”Mobilhund”.

Altså digitale tjenester, der ikke som så mange andre digitale marketingindsatser har en klar call-to-action, men derimod først og fremmest er en brandingindsats.

Det hører derimod til sjældenhederne, at landets store fødevareproducenter spiller med, men nu har mejerigiganten Arla meldt sig på banen.

Det sker med tjenesten produkt-finder, som gik i luften i juli. Den skal gøre det nemmere for forbrugerne at finde ud af, hvor de kan købe et af utroligt mange Arla-produkter på tværs af alle brands, der reklameres så ihærdigt for i alle kanaler.

Hvor kan jeg købe karrysuppe?

Tjenesten er baseret på et trackingsystem, så kunder fx kan se, hvilken butik nærmest dem, der har den pikante karrysuppe fra Karolines Køkken på hylderne. Umiddelbart enkelt og ligetil.

Hvorfor lancerede I tjenesten?

- Tjenesten er et led i Arla Danmarks digitale strategi om at blive nummer ét på digital inden for FMCG, siger Rasmus Dalby Jørgensen, der er ansvarlig for digital forretningsudvikling hos Arla.

Han kan også fortælle, at tjenesten har taget godt et års tid at udvikle, og selvom den – heldigvis for forbrugerne – er enkel at benytte og fungerer på tværs af  alle enheder i diverse browsere, så ligger der et massivt og omfattende dataarbejde bag.

Tjenesten er udviklet i set samspil mellem Arla Danmarks IT-afdeling på arkitektur-siden, Accenture har stået for back-end og Valtech for front-end, mens Rasmus Dalby Jørgensen har stået i spidsen for koblingen mellem forretning, markedsføring og projektledelse.

- Vi fik idéen, da det gik op for os, hvor meget brugbar data vi råder over, som forbrugerne kan have gavn af at få adgang til. Dertil kommer, at værktøjet også har en stor værdi internt i Arla, da det fx allerede har sparet vores kundeservice for meget tid, siger Rasmus Dalby Jørgensen.

Kunderne betjener sig selv

Arla modtager nemlig hver uge over hundrede henvendelser fra forbrugere, der spørger, hvor de kan finde bestemte produkter. I 2016 var godt halvdelen af over 16.000 henvendelser til kundeservice om Arla Danmarks produkter.

Det overblik kan danskerne nu få via produkt-finder, og forventningen er, at antallet af henvendelser vil falde med 40 procent. 

Efter lanceringen af platformen viser Arlas data endvidere, at halvdelen af besøgene på den nye platform kommer fra danskernes smartphones, og at det primært er nicheprodukter, såsom laktosefri produkter, danskerne bruger den nye tjeneste til.

Dertil kommer, at produkt-finder også leverer data, som Arlas digitale marketingteam kan gå videre med i organisationen. De kan fx bruges i salgs- og distributionsøjemed, da det ifølge Rasmus Dalby Jørgensen giver en del brugbare indsigter, såsom fingerpeg om, hvilke varer, der søges meget på i bestemte områder.

- Det er en stor gevinst for Arla Danmark og for vores kunder. Der er generelt en stigende efterspørgsel efter bedre kundeservice og digitale selvbetjeningsløsninger. Hos Arla er vi stolte over at være de første inden for dagligvarer, der kan tilbyde denne service, siger Rasmus Dalby Jørgensen.

Indtil nu har tjenesten levet et relativt anonymt liv – der har været 25.000 interaktioner – men der arbejdes i øjeblikket på en opdateret version med bl.a. et nyt interface, som der er planer om at integrere i fx banner-annoncer fremadrettet. Ja, i det hele taget i Arla Danmarks digitale marketingindsats.

Du kan tjekke tjenesten ud her