Engang var gode opslag på Facebook og andre tekst-centriske sociale medier båret af en skarp tekst og kække billeder eller videoer af søde katte, et nyt superindkøb, personer fanget på det forkerte ben eller noget helt fjerde.

Men sådan er det ikke længere. Nu er billederne det primære, og tekststumperne i bedste fald et supplement, der indimellem læses.

Det skyldes bl.a., at det er blevet så let at tage et foto med sin forlængede arm, mobilen, at der deles billeder på de sociale medier til den store guldmedalje.

Og skulle man være i tvivl om omfanget, så smag en gang på det dette tal: Ifølge analysehuset Deloitte skete det 2,5 billioner (en billion er tusinde milliarder) gange i 2016, og der er intet, der taler for, at tallet bliver mindre fremover.

Under marketing-radaren

Folk uploader nemlig rask væk feriebilleder, ting de fejrer, særlige lejligheder, måltider, dans, billeder fra arbejdet og så videre, og så videre…

Og disse fotos på de sociale medier viser meget om forbrugeradfærd, præferencer, ønsker og behov, der måske går ubemærket hen hos mange marketingfolk.

Hvis en bruger fx uploader et foto af et nyt produkt, men ikke inkluderer tekst med produktets navn, er der stor sandsynlighed for at det ikke bliver opfanget, også selvom marketingafdelingen i en virksomhed anvender et af de mange overvågningsværktøjer af de sociale medier.

Dermed er der risiko for, at marketingafdelingen misser væsentlig eller afgørende information i forhold til at forstå deres kunder og brugere, forbedre kunderelationen, løse eventuelle udfordringer eller utilfredshed og få identificeret nye influenter eller fans.

AI hjælper til

Et bud på en løsning på dette problem findes i den allestedsnærværende kunstige intelligens, eller AI.

Vi har i disse spalter tidligere beskrevet Talkwalker og Infomedia, der står bag et billedgenkendelses-værktøj, der gør det muligt for annoncører og bureauer at følge med i konversationen om brands i det offentlige rum, selv om brand-navnet ikke nævnes.

Et andet eksempel - blandt mange - er CRM-selskabet Salesforce, der netop har søsat Einstein Vision til Social Studio, hvor billedgenkendelsen er direkte integreret med selskabets Marketing Cloud

Det gør det muligt for marketingafdelingen automatisk at opdage og identificere fotos og billeder med deres produkter – og vel at mærke agere på den baggrund.

Ved at opfange og forholde sig til de fotos, forbrugerne selv poster, kan marketingafdelingen nemlig interagere og kommunikere med kunderne, selvom der ikke er nævnt et specifikt brand, produkt eller service med ét eneste ord.

Tidligere var det en manuel øvelse at gennemgå fotos og analysere dem for at opnå indsigt og viden.

Med Salesforce nye AI-løsning er det som udgangspunkt muligt for virksomheder at finde relevante fotos i forhold til deres brand via fire typer billeddatabaser, inklusive to millioner brand logoer, 60 scenarier, 20 fødevaregrupper og 1.000 objekter.

Det giver naturligvis nye muligheder inden for forbrugerindsigt, brand tracking og social customer service.

SoMe giver bedst udbytte

Som et eksempel kan nævnes en restaurant, der gerne vil supplere eller justere menukortet. Med værktøjet kan de nu spore, hvilke nye fødevaretrends, der via fotos bliver delt mest på fx Twitter og Instagram.

Det kunne også være en virksomhed, der har sponseret en event, der nu kan se, hvilke billeder deres logo optræder på, når der deles fotos efterfølgende på de sociale medier. Det kan sige noget om effekten af sponsoratet.

Det vil også være muligt at opfange udfordringer med et givent produkt, utilfredshed, brugerfejl med mere og få løst udfordringen direkte med den, der har postet billedet.

Alt i alt masser af nye muligheder for den marketingsansvarlige, der mener, at det er en god idé at lytte til forbrugerne. Også på de sociale medier.

Og det er der rigtig god grund til, hvis man skeler til den seneste kortlægning af ROI på sociale medier foretaget af det internationale konsulent- og analysehus Altimeter i samarbejde med Salesforce.

– De mest udviklede sociale virksomheder er både mere profitable og har mere loyale kunder end de virksomheder, der sakker bagud op de sociale medier, siger analytiker Ed Terpening fra Altimeter.

– De virksomheder der gerne tager nye, innovative og integrerede løsninger ift. de sociale medier til sig, er bare bedre klædt på til at holde trit med den innovation der finder sted på de sociale medier og i forhold til forbrugerrelationer, slutter han.