Design- og innovationsbureauet Blixt & Dunder står bag en ny udgave af et af danskernes hyppigst besøgte websider, DMI.dk, hvilket skal gøre sitet – der i januar havde 233.000 daglige brugere i gennemsnit – nemmere at navigere.

- DMI har utrolig meget data om vejr og klima, som vi har hjulpet med at gøre det let for borgerne at finde. Hjemmesiden er blevet nemmere at bruge og mindre informationstung. Vi har arbejdet med at give brugerne et bedre samlet overblik over deres lokale vejr, siger Daniel Zander, der er designer og partner i Blixt & Dunder.

På det nye dmi.dk har bureauet fx arbejdet på at samle al vejrinformation, der er knyttet til den enkelte lokation, ét sted.

Her kan brugerne se vejrudsigten, eventuelle varsler, regionaludsigten samt de specifikke data, der er relevante for netop det sted, såsom vandstand eller iskort (på Grønland).

Et bredt samarbejde

Med det nye site lancerer DMI også et nyt samlet vejrkort, hvorfra brugerne har mulighed for vælge hvilken information, de ønsker at fordybe sig i. Før skulle man navigere sig frem til forskellige vejrkort.

Redesignet er udarbejdet i samarbejde mellem Blixt & Dunder, deres front end-partner Rise Digital, og DMIs eget udviklingshold.  Og så har brugerindsigter været drivende for designbeslutninger gennem hele processen, lyder det fra bureuaet.

- Det har været fantastisk spændende at arbejde sammen med en kunde som DMI, der har hele Danmark som sin målgruppe. Vi har derfor lavet et stort brugerresearch- og brugertestarbejde for at sikre den bedst mulige løsning for de danske, grønlandske og færøske borgere, siger Nina Mørch Pedersen, der er User Experience Designer hos Blixt & Dunder.

DMI beder om feedback

Det nye site skal ikke ses som en statisk størrelse, og DMI ønsker løbende at udvikle hjemmesiden i samarbejde med brugerne og at tilpasse den de behov, som brugerne har og får med tiden. Derfor bliver den nye hjemmeside også i første omgang lanceret som en betaversion for at give brugerne mulighed for at komme med feedback.

- Vi er forberedt på mange forskellige reaktioner på det nye design. Det er et vilkår, når vi designer til hele befolkningen. Med over 500 mio. årlige sidevisninger er det vigtigt for DMI som myndighed at lytte til borgernes behov, siger Pia Svejgaard Pedersen, kommunikationschef hos DMI.

- Brugervenlighed er en vigtig del af servicedesignet bag en god, målrettet vejrservice – det gælder både i hverdagen, og når vejret viser tænder, så DMI varsler, slutter hun.

Besøg betaversionen af det nye DMI.dk her