Det er jo ganske godt set: Google AdWords er et værktøj, de fleste større virksomheder bruger for at øge kendskabet og tiltrække kunder, men det gør de små virksomheder nærmest ikke.

Hvorfor?

– Fordi der er så mange tilbud på nettet, der er svære at gennemskue, og små virksomheder kan oftest ikke afsætte 3.000 kroner eller mere til bureaurådgivning per måned, der jo skal lægges oven i de penge, der bruges på Google AdWords, siger Bo Krogsgaard, co-founder og CEO i Cobiro.

– Typisk binder man sig til seks måneder, når man beder et bureau træde til med en hjælpende hånd, og måske lyder 18.000 kr. ikke af meget, men for mindre virksomheder, der ikke har penge eller erfaring i Google Adwords, er det nok til at holde de små tilbage.

Og I gør naturligvis arbejdet gratis?

– Ja, det er præcis det, vi gør. Vi vil nemlig hellere tiltrække kunder, der kommer til os og mærker, hvordan vi gør en forskel. Når de konstaterer, at vi skaber værdi for dem, overvejer de typisk at opgradere til vores premium-model, og det er her, vi tjener pengene.

Hvor længe er de om at opgradere?

– I gennemsnit tager det otte måneder, før de er helt trygge og indser, at hvis de udvider samarbejdet, er der endnu flere muligheder med vores platform. Så du kan sige, at vi bygger troværdighed ved at løse konkrete problemer for kunderne.

Stærke profiler skal hjælpe til i USA

Noget tyder på, at Bo Krogsgaard og hans team har set rigtigt. Hver dag kommer 600-700 nye kunder til Cobiro, og ”snart vil vi dagligt byde flere tusinde kunder velkommen”.

Det danske tech start-up har samtidig lukket endnu en finansieringsrunde på 1,4 mio. dollar og tiltrukket to stærke tech-profiler til at sikre væksten på det vigtige amerikanske marked. 

Cobiro, der benytter kunstig intelligens (AI) til at hjælpe de små virksomheder med at automatisere Google-markedsføringen, har fået Lisa Shalett og Brett Crosby ind i selskabets advisory board. 

Lisa Shalett er tidligere partner i Goldman Sachs og global CMO for virksomheden. Brett Crosby stiftede i sin tid Urchin Software, som blev solgt til Google og i dag er Google Analytics.

Samlet set har Cobiro fået tilført 4,7 mio. dollar, hvoraf de 2 mio. kommer fra EU-Kommissionen. Midlerne skal primært bruges til ekspansion i USA, hvor Lisa Shalett og Brett Crosby er nøglepersonerne til at lede den proces. 


Der går 2-3 år, før vi har sorte tal

Hvor længe skal I arbejde, før Cobiro giver overskud på driften?

– I princippet kan vi have overskud i morgen, hvis vi stopper vores markedsføringsaktiviteter, men der går nok en 2-3 år endnu, før vi har sorte tal på bunden, og det skyldes ikke mindst, at vi har fokus på det amerikanske marked. Ekspansionen koster penge, og det er vore investorer villige til at investere i. Forretningsmodellen er god nok.

Og det tror du fordi?

– Det interessante er, at mange af vore kunder fortæller, at de aldrig har benyttet sig af Google AdWords, så potentialet er stort. I USA er der fx 58 mio. registrerede små virksomheder, og ikke mange af dem arbejder aktivt med deres online markedsføring. 

– Det fører til, at de ikke bliver fundet i Google søgninger, og derved bliver gabet mellem de største og mindste virksomheder endnu større. Det gab vil vi medvirke til at lukke og give selv de mindste virksomheder bedre vilkår. 

– I en analyse udfærdiget af SalesForce svarer 61 pct. af de adspurgte små virksomheder, at deres forretning ikke er klar til kunstig intelligens. 51 pct. svarer, at AI er for komplekst til deres behov, mens 32 pct. svarer, at de ikke ved, hvor de skal gå hen og få hjælp til at forstå, hvordan de kan bruge AI til at forbedre deres forretning. 

– Så vi er med andre ord stensikre på, at der er et udtalt behov for at gøre teknologi og AI nemmere tilgængeligt for de små virksomheder, og det vil vi gøre på et globalt plan, slutter Bo Krogsgaard. 

Og hvis du kigger på Danmark?

– På grund af størrelsen på danske virksomheder vil omkring 99 pct. af dem kunne bruge vores service med stor succes. Det tager selvfølgelig lidt tid, før de opdager det, men vi kan se, at der kommer flere og flere til der har op til 100-150 medarbejdere, men hovedparten er stadig helt små virksomheder med 5-10 ansatte eller mindre. 

– De skal lige vænne sig til at kunne få et kvalitetsprodukt gratis, men det gør ikke værdien af det mindre for dem – tværtimod, slutter Bo Krogsgaard.