KLUMME: Hvilken webshop er den mest populære i Danmark? Svaret er noget overraskende den tyske modegigant Zalando.

Som regel er det kun den fysiske grænsehandel, der stjæler politisk opmærksomhed i medierne, men sagen er, at der sideløbende med den foregår en digital grænsehandel – en udenlandsk e-handel, som er i eksplosiv vækst, og som truer danske butikker.

Ifølge Dansk Erhvervs e-analyse rundede dansk e-handel samlet set de 100 mia. kr. i 2016. I de senere år har e-handlen oplevet tocifrede vækstrater og er derfor det mest markante vækstområde i detailhandlen.

Der er al god grund til jubelscener og skåltaler, men der går skår i glæden, hvis man ser på, hvordan omsætningen er fordelt over danske og udenlandske webshops.

Hver tredje krone sendes til udlandet

Danske forbrugere købte for over 32 mia. kr. i udenlandske webshops i 2016. Det betyder i praksis, at hver tredje krone, der indgår i den samlede danske e-omsætning, ryger ud af landet – og der tegner sig i værste fald en udvikling, hvor danske webshops gradvist bliver fortrængt fra det danske marked af udenlandske sværvægtere.

Når de store giganter dominerer de små, skaber det et usundt marked for både forbrugere og virksomheder.

De udenlandske giganter tilbyder store udvalg, konkurrencedygtige priser, massiv markedsføring og fordele som fri fragt og gratis returnering. Det giver danske webshops ekstremt store udfordringer.

Og for at matche de store konkurrenter skal vi i Danmark slå på nogle meget klart definerede områder, hvis vi skal klare skærene. Vi skal sikre, at:

  • Vi udnytter det lokale. Service og availability er stadig i høj kurs. På trods af algoritmer, datahåndtering og meget mere vil dette fortsat være et stærkt kort i årene frem.
  • Vi udnytter vores lokale kendskab endnu mere. Det betyder bl.a., at vi udnytter det faktum, at vi kender danske kunders medievaner, mønstre og forbrugsudsving enormt godt.
  • Det kan vi time vores markedsføring efter, og vi kan bruge denne viden i forhold til de udenlandske konkurrenter. Eksempelvis huske på og anvende simple indsigter såsom, at der handles rigtig meget fra arbejdspladsen midt på dagen. 
  • Vi investerer i teknologi, sortiment og markedsføring og sætter høje mål herfor. Mål som strækker sig over 3 år eller længere frem for det nuværende alt for kortsigtede fokus.
  • Man fra politisk hold hjælper iværksættere endnu bedre. Det kunne eksempelvis være igennem en særskat de første 3 år af virksomhedens levetid. Det vil sikre, at der bliver geninvesteret i vækst fra firmaernes side.
  • Vi udnytter de mange små tools og løsninger, som vi er særdeles gode til at udvikle her i Danmark.

Det kan godt lade sig gøre at udfordre de store. Men det sker ikke, hvis vi sidder på hænderne.