Black Friday står for døren, og det gør julen også.

Softwaregiganten Salesforce har derfor kombineret data og indsigter fra 500 mio. globale shoppere i over 50 lande og analyseret dem i sammenhæng med dialog fra sociale medier.

På den baggrund kommer virksomheden med et bud på, hvad vi med stor sandsynlighed kan forvente os af julehandlen i år, hvilket jo kan være ganske nyttig viden for såvel den fysiske detailhandel, de mange webshops og marketingfolket.

Blandt de interessante læringer er, at det mest populære tidspunkt for online shopping er mellem kl. 20.00 og 22.00,  at 50 pct. af juleshoppingen er klaret allerede den 3. december, og at 80 pct. af julegaverne er i hus den 15. december.

Brugen af mobilen i shopping-øjemed når også nye højder i julen, og den forventes at stå for 60 pct. af trafikken til diverse websites i forbindelse med handlen.

ApplePay, der også har gjort sit indtog i Danmark nu, forventes at håndtere 7 til 10 pct. af alle ordrer afgivet fra en iPhone. Disse tal er dog internationale.

Tænk på kunden

Og selvom alle nye trends viser, at de shoppelystne forventer og ønsker at detailhandlerne kender dem, viser tallene fra Salesforce, at 63 pct. stadig oplever, at det ikke er tilfældet. Samtidig udtrykker 61 pct. af shopperne ønske om, at medarbejderne i butikkerne har adgang til hurtig info om, hvorvidt en vare er tilgængelig i en anden af kædens butikker, og hvornår den er på lager igen, hvis der er udsolgt.

Det bliver betragtet som en væsentlig del af god kundeservice.

Er det endvidere muligt for butikken at have kendskab til, hvad kunden har søgt på på nettet vil det være endnu bedre. Det mener fx 59 pct. af de såkaldte Millennials, altså de 18- til 36-årige.

Lars Grønkjær, Regional Vice President Commerce Cloud, Nordics og Benelux, konkluderer:

- Julehandlen er blevet lidt lige som at se tv. Tidligere var det noget, vi gjorde på bestemte tider og bestemte steder, nu er det on-demand baseret og foregår – da vi har adgang via mobilen – hvor vi vil og når vi vil.