En ny marketing-uddannelse ser dagens lys. Uddannelsen er skabt af Direct Marketing Bestyrelsen (DMB) under Dansk Markedsføring.

Navnet er Diploma in Relationship Management, og den har til formål at klæde marketingprofessionelle på, så de bedre kan håndtere de mange nye udfordringer i en tid, hvor kunderejsen langt fra er, hvad den var, da Lester Wunderman som den første identificerede, navngav og definerede ”Direct Marketing”-disciplinen i 1967.

Ikke mindst har digitaliseringen de seneste år for alvor ændret de særlige kompetencer, særlige principper, målemetoder og arbejdsformer, der kræves for at få styr på hele kunderejsen.

Den nye uddannelse er målrettet uddannede marketingprofessionelle med mindst et par års erfaring med marketing, brand eller product management.

– Niveauet er med andre ord højt, og uddannelsen er skræddersyet dem, der har arbejdet med faget i længere tid, og måske netop derfor har brug for at blive opdateret på de nyeste metoder om udvikling af kunderelationer, siger Finn Thomsen fra DIRECTIONmarketing, formand for DMB og tovholder på den nye uddannelse, der har fået tilsagn fra en perlerække af branchens dygtigste folk som undervisere.

Strategi og praktik

Uddannelsen består af fire moduler, og man kan vælge enten at deltage i enkelte af disse eller i hele forløbet. For at på papir på uddannelsen skal man naturligvis være med hele vejen, og bestå de indlagte prøver.

Det første modul er grundlæggende i forhold til diplomuddannelsens øvrige moduler, hvor der gås mere i dybden med det taktiske og praktiske arbejde med at udvikle kunderelationer.

Altså begynder første modul oppe i helikopteren på et strategisk niveau, hvor det er de overordnede overvejelser og beslutninger, der er nødvendige for at gøre virksomheden ægte kundeorienteret, eller Customer Centric som det jo hedder i dag.

– Det er vigtigt at slå fast, at dette ikke blot er en uddannelse, hvor man får indsigt i de relevante værktøjer og metoder. Det er også en uddannelse, hvor selve udgangspunktet er en forståelse for, hvorfor det er så forbandet vigtigt at få marketing og kunderejsen løftet op på et strategisk niveau ude i virksomhederne, siger Sebastian Franck, Creative Director i Magnetix og medlem af DMB-bestyrelsen.

Lær kunden at kende

I de næste tre moduler i uddannelsen graver man sig mere ned i materien. I modul 2 er omdrejningspunktet kundeanalyse og –indsigt.

– Fokus er på de nyeste metoder til at skabe viden og indsigt som data mining og business intelligence, men vi kommer ikke uden om klassiske metoder og værktøjer som kvalitativ analyse og spørgeskemaer. Det afgørende er, at du kan omsætte indsigter til handlinger og operationalisere data og viden, fortæller Finn Thomsen.

Hele uddannelsen strækker sig i øvrigt over 10 dage, og dertil kommer, at deltagerne skal regne med at bruge en del tid på at forberede sig. Det kan være bl.a. være i form af obligatorisk litteratur.

I tredje modul er formålet at give en grundlæggende indføring og indsigt i, hvad begreberne Customer Experience og Omnichannel, som alle slynger om sig med i dag, egentligt dækker over. Ikke alene i et strategisk perspektiv, men også i forhold til, hvad det kræver af organisation og virksomhedskultur. 

– Her lærer man metoder og værktøjer til at afdække styrken og værdien af de enkelte kontaktpunkter samt viden om fordele og ulemper ved de forskellige mediekanaler i forhold til B2C- og B2B-relationer, siger Finn Thomsen.

I fjerde og sidste modul står strategisk arbejde med content og social marketing på menuen. Du lærer, hvordan du skaber det rigtige indhold i forhold til din virksomhed og jeres kunder.

– Her er udbyttet inspiration til virksomhedens content & social strategi. Efter modulet skal du bruge værktøjskassen til at monitorere jeres sociale aktiviteter, så du ved, hvad der virker. Og hvad der skal forbedres, siger Finn Thomsen.

God modtagelse

Den nye uddannelse er blevet skruet sammen efter input fra en fokusgruppe, som er kommet med input til, hvad en sådan uddannelse bør rumme i dag.

En af disse er Thomas Ladefoged, COO i F.E. Bording A/S, og han er begejstret over den nye uddannelsesmulighed.

– Jeg synes, at man har ramt plet i forhold til de praktiske områder, man beskæftiger sig med i forløbet. Derudover er den helt nødvendige kobling mellem it og marketing, der kan være med til at løfte marketing op på det strategiske niveau i virksomhederne, hvor det hører hjemme, ramt helt perfekt, siger han.

Han bakkes op af Lars-Henrik Kieler, tidligere Customer Experience Manager hos Aller Media A/S og p.t. jobsøgende, der også var med i fokusgruppen.

– Det virker rigtigt gennemarbejdet, og de har tydeligvis lyttet til de input, de fik fra fokusgruppen, siger han.

Du kan læse meget mere om uddannelsen her.