Hvis du de senere år har kastet stadig flere marketingkroner efter social media-indsatser for at få de danske forbrugere i tale, så er det måske på tide at lette foden en smule fra speederen.

Danskerne foretrækker nemlig stadig hjemmesider, når de søger information om produkter og brands, konkluderes det i en undersøgelse foretaget af rådgivnings- og teknologivirksomheden Accenture.

Den viser også, at de danske forbrugeres interesse for kundeservice via sociale medier er svagt dalende.

I 2015 mente 31 pct. af forbrugerne fx ikke det var vigtigt, at virksomheder svarede på deres spørgsmål eller kommentarer på sociale medier. I 2016 var dette tal vokset til 34 pct.

Ringe indflydelse på købsbeslutning

Mere bemærkelsesværdigt er det, at de sociale medier generelt spiller en mindre rolle end tidligere, når forbrugerne skal beslutte sig for, om de vil handle med en virksomhed eller ej.

I 2015 svarede 19 pct. af danskerne således, at sociale medier ikke eller slet ikke er relevante i denne beslutningsproces, mens det samme tal for 2016 landede på 31 pct.  

De mest relevante kanaler er ifølge forbrugerne derimod information ude i butikkerne, prissammenligningssider/anmeldersites, word-of-mouth og virksomhedernes hjemmesider.

Tallene fra Accentures undersøgelse er en smule overraskende i en tid, hvor særligt de sociale medier ofte tillægges en ekstrem stor betydning.

- Det understreger, at virksomhederne ikke må glemme fortsat at have et stærkt fokus på deres hjemmeside og dens betydning for kundernes oplevelse af virksomheden, siger Michael Rask Christensen, der er ansvarlig for Advanced Customer Strategy hos Accenture Danmark.