KLUMME: I sidste uge var der Shoptalk Europe-konference i Bella Center i København, og det var rigtig inspirerende at være med til en af de største konferencer inden for e-commerce og digital transformation.

Ved konferencen kom der mange spændende tanker fra nogle af verdens førende digitale organisationer frem, og jeg noterede mig især fire trends:

1. Fortsat skifte mod mobile og conversational commerce

En række af markedets største spillere fortalte om, hvor de satser deres penge lige nu. Alibaba, Google, Facebook og Amazon har alle i den forgange periode satset kæmpestort på mobile, og de er blevet belønnet for det.

Mariangela Marseglia fra Amazon Prime Now og Terry von Bibra fra Alibaba, der begge har fokus på mobile og instant delivery sagde, at de spår et endnu større skifte mod mobile, og at vi vil se mobile handelstransaktioner fortsætte deres himmelflugt i de kommende år.

De store spillere er dog også ved at indstille sig på en verden efter mobile, og den verden hedder conversational commerce. Her kan man uforstyrret snakke ud i rummet og få ens personlige digitale assistent til at klare indkøbene og dagligdagsopgaverne uden at skulle have mobilen op af lommen.

To gode eksempler på concersational commerce-teknologien er Amazon Alexa (læs om det her) og Google Home (læs om det her).

2. AI og machine learning

For at understøtte de nye virtuelle assistenter og for at skabe fremtidens ekstraordinære friktionsløse oplevelser satser e-commerce-branchen i øjeblikket stort på AI og machine learning.

Vi arbejder allerede selv med principperne på en række af vores løsninger. Vi skaber hyper-intelligente forslag til forbrugeren, men vi kan stadig lære meget af de store spillere. Jeg er imponeret over den liga, som eksempelvis eBay og Google spiller i på det område.

3. Nye paradigmer inden for search

Det er tydeligt, at der med adgangen til nye teknologier som AI og machine learning åbner nye paradigmer op indenfor søgeverdenen.

Dette fortalte Amir Konigsberg fra Twiggle og Peter Cahill fra Voysis blandt andre om. Historisk har vores adfærd været formet af de muligheder, som Google har tilbud os. Webbutikker verden over har spejlet denne førende måde at arbejde med søgning på.

De nye paradigmer inden for søgeverdenen giver mulighed for at tilbyde nye kundeoplevelser, hvor kunden måske ikke kender deres specifikke søgesætning men i højere grad giver udtryk for deres behov. Der blev særligt præsenteret to områder, som jeg finder interessante:

Visuel søgning

Med nutidens teknologier er det muligt at pege kameraet på ens telefons mod et objekt og foretage en visuel søgning. Vi kan allerede så småt glemme QR-koder og andet gammeldags teknologi.

Et par af de bedste eksempler på visuel søgning er ASOS (læs om det her) og Pinterest, der med deres visuelle søgning leder brugerne rundt i et endeløst visuelt univers (læs om det her).

Voice søgning

Som nævnt tidligere er der et stort indtog af virtuelle assistenter i markedet, men på niveauet under disse ses ”voice” også som værende en særdeles effektiv, intuitiv og nem måde for brugere til at aflevere deres behov og ønsker.

4. Robotdrevet last mile delivery

Mange i branchen (også de store spillere) kæmper med at imødekommende kundernes krævende behov for leveringsfleksibilitet.

Ønsket er kort og godt at kunne få leveret varerne på præcis det tidspunkt, man ønsker på dagen.

En af de virksomheder, der er gået til angreb på dette problem, er Starship, der er stiftet af blandt andre den danske Skype-stifter Janus Friis.

Allan Martinson, firmaets COO, fortalte om en fremtid med robotter til ”last mile delivery”.

Han spår, at de med små robotter, der kan køre på fortovet, kan imødegå ønsket om leveringsfleksibilitet. Kostprisen for at have robotter til last mile delivery kan nå helt ned mod én euro inden for en tidshorisont af måske fem år.

Starship mener selv, at konceptet kan blive mere revolutionerende end Spotify i musikindustrien og Skype i teleindustrien.

Alt i alt var Shoptalk Europe en rigtig spændende konference, hvor jeg har hentet masser af inspiration til arbejdet med vores kunder og deres digitale transformation. Jeg glæder mig derfor til Shoptalk Europe igen næste år, men i første omgang ser jeg frem til Dreamforce i november. Min tur rundt i den digitale verden bringer mig her til San Fransisco, hvor jeg skal høste ny inspiration fra verdens største digitale marketingevent