KLUMME: Jeg er godt klar over, at der stadig er et godt stykke tid til nytår, og til at vi skriver 2018 på kalenderen, men derfor er det stadig relevant at tage et kig ind i fremtiden på marketingområdet.

Marketingfolk er jo nærmest per definition altid på jagt efter den næste store trend, og derfor kigger vi konstant efter nye tegn og adfærd, der kan give de rette indikationer. Det er nyttigt og det er lærerigt, og så kan man måske blive bekræftet i hvad man gør - hvis det matcher de nye tendenser.

Jeg er derfor også meget glad for at se AI - altså kunstig intelligens - og machine learning på programmet, når det gælder de store trends i 2018. I hvert fald som redskab bag - og som hjælpemiddel til - at løfte marketing til nye og langt mere effektive højder.

Salesforce er jo blandt de virksomheder, der arbejder allermest målrettet på de områder - ikke mindst i forhold til anvendelsen i marketing. Der bliver dog stadig talt om, at AI ikke er for alle, hvilket jeg dog mener, jeg fik slået en pæl igennem i et tidligere indlæg. AI er ikke kun for de store. AI er for alle. Punktum.

Men hvad står ellers på programmet, hvis vi skal give en indikation af de store trends i marketing.

En kort Top 3:

  1. Vores højt elskede smartphones fortsætter deres himmelkurs, og bliver vores absolut bedste ven. Den store udfordring bliver at være klar til søgninger baseret på tale, ikke indtastninger. Ser man på Salesforce Shopping Index fra Q3 er det tydeligt at vores smartphones er det foretrukne shoppingredskab - og dermed også et top marketingredskab.
  2. Branding er også på listen over store temaer i 2018. Men nu handler det om tillid. Kunderne - både indenfor B2B og B2C - vil vide, hvem de handler med, og om de nu også opfører sig pænt. Kan de ikke forholde sig til hvad de oplever, eller se sig associeret med virksomheden, falder valget på det næste brand, der kan levere et bedre brand-match.
  3. Autenticitet. Hvis du tror du kan slippe afsted med at lade som om, så glem det. Der er kun en vej frem, og det er at gøre, hvad man siger man gør. Alt andet kan gøre uoprettelig skade på brandet og vil blive straffet af kunderne - uanset om det er B2C eller B2B.

En ting er dog trends og forventninger, noget andet hvad der rent faktisk holder 100 pct. stik. Men under alle omstændigheder stof til eftertanke - resten må vi tale om til næste år.