Danske Siteimprove, der siden 2003 har arbejdet med optimering og fejlretning af hjemmesider, har lanceret et nyt værktøj, Digital Certainity Index (DCI).

Der er tale om en ret raffineret indikator, der måler hvor effektivt et website er via en række parametre udvalgt af brancheeksperter.

Det skal bl.a. gøre det endnu lettere for Siteimprove-brugere – virksomhedens intelligence platform benyttes i dag af flere end 6.000 organisationer verden over – at vedligeholde deres website.

Det mest interessante er dog nok, at DCI gør det muligt at sammenligne et website direkte med gennemsnittet fra en gruppe tilsvarende organisationer i samme branche.

Dermed kan man på en ret enkel måde finde ud af, om ens digitale tilstedeværelse er bagud, foran eller på samme niveau som konkurrenternes.

- I de fleste organisationer er det en udfordring at tegne et klart billede af hvor effektivt ens website er. Det skyldes store mængder data, men også at det kan måles på et væld af forskellige måder, lyder det bl.a. fra Morten Ebbesen, CEO i Siteimprove, i en pressemeddelelse.

Et lille dryp gamification

Han mener, at Siteimprove med DCI har ændret det og skabt et troværdigt måleværktøj, der giver et objektivt øjebliksbillede af ens digitale tilstedeværelse.

- Det har vi gjort ved at kombinere en stribe relevante indikatorer i en avanceret model, der opsummerer det hele i et simpelt tal, siger Morten Ebbesen.

DCI tester et website på tværs af tre primære kategorier: Kvalitetssikring, SEO og digital tilgængelighed. Den overordnede DCI er en score fra 0-100, der sammenfatter resultaterne fra de tre underkategorier, men brugeren kan også dykke ned i hver enkelt kategori og modtage anbefalinger til konkrete forbedringer.

- Vores nye dashboard guider brugeren gennem vores platform og opfordrer til at udforske forskellige måder at forbedre den digitale tilstedeværelse. Det sker med konkrete anbefalinger, der er lettere at handle på og som en del af den nye brugergrænseflade, bliver DCI scoren nu også synlig. Det skaber en ”gamification’ af oplevelsen, fordi det tilføjer et element, der taler til brugerens konkurrence-gen, siger Morten Ebbesen og slutter:

- Når du kommer videre til næste ‘level’ i et computerspil, udløser det en lykkefølelse, der gør dig endnu mere stålsat på at klare det næste. DCI bygger på samme princip. Vi bruger et pointscore system, der motiverer brugere til at tage små skridt fremad, der hver især bidrager til at nå et større mål. Derfor bliver det en underholdende og givende oplevelse at forbedre ens website.

Du kan se lidt mere til det nye værktøj her: