Der er røget mange dyner over disken, siden Lars Larsen i 1979 åbnede den første Jysk Sengetøjslager-butik i Aarhus, og virksomheden, der nu hedder JYSK, har siden gentagne gange bevist, at danske retailvirksomheder kan begå sig internationalt.

Men mere vil have mere, og JYSK-koncernen, der i dag er til stede med over 2.500 butikker i 48 lande via enten egne forretninger eller franchise-ordninger, træder nu endnu hårdere på speederen i forhold til international vækst.

Og ingen vækst uden tilfredse kunder, så noget af det første, der blev set på i forbindelse med vækstplanerne, var at sikre sig, at hele kundeservice-elementet, såvel lokalt, regionalt som internationalt, var gearet til at kunne følge med.

For JYSK gør tingene på sin egen måde, og det skal der ikke gerne ændres på uanset sprog og kultur.

- Vi undersøgte markedet for at finde en løsning, der kunne hjælpe os til at fastholde vores metoder, men samtidig agere lokalt. Det var et afgørende element for vores internationale ambitioner, siger Tanja Ammentorp, Head of Customer Service hos JYSK.

- Kundeservice er et centralt punkt for alle virksomheder men særligt for os. Vi er til stede både som e-handel og med fysiske butikker, og det gør, at vi når endnu flere kunder, fortsætter hun.

Klar på få måneder

Kundeservice hos JYSK modtager mellem 20.000 og 30.000 henvendelser pr. måned, men retailgiganten har ingen planer om at outsource, fordi JYSK er baseret på en customer first-strategi.

Den oplevelse kunderne får, når de henvender sig til kundeservice, er nemlig en vigtig del af deres samlede kunderejse, og som det efterhånden er blevet sagt og skrevet mange gange, så er gode kunderejser og gode kundeoplevelser i vor digitale nutid et vigtigt konkurrenceparameter.

Den virksomhed eller det brand, der skaber den bedste kunderejse på tværs af alle kontaktpunkter, vinder.

- Valget af løsning faldt på Salesforce Service Cloud. De har gjort det muligt at vækste i et meget højt tempo. Vi er allerede fuldt etableret med kundeservice i de lande, vi er aktive i, og hele processen blev gennemført på ganske få måneder, fra vi etablerede os i et nyt land, til kundeservicedelen var helt oppe og fungere 100 pct. lokalt, vel at mærke inklusiv tilpasning til lokalsprog og træning af kundeservicepersonalet, siger Tanja Ammentorp.

- Samtidig har det været lettere at skalere op, i forhold til det tempo vi udvikler os i, og vi har kunnet undgå de normalt voldsomt store investeringer i hardware og software ved, at løsningen er cloud-baseret. Det har gjort, at vi kunne flytte ressourcer fra drift til vækst uden problemer, forsætter hun.

Tanja Ammentorp kan også fortælle, at JYSK på baggrund af de hidtidige resultater har hævet barren for målsætningen på kundeservice-området.

- Vi har  en intern målsætning om at have Danmarks bedste kundeservice med chat, telefon og realtime video-support, der kan hjælpe kunderne med at løse deres udfordringer. Og hvem ved, måske det går et skridt videre? Vi hos JYSK har jo allerede vist, at vi kan spille med internationalt, slutter hun.

Kampagne skal skaffe talenter

JYSK står i øvrigt generelt over for store investeringer på IT-fronten. Ifølge Henrik Naundrup, der er Executive Vice President , Finance & IT i JYSK Nordic, beløber det sig til omkring en halv mia. kr. i løbet af de næste tre år.

Investeringerne er fordelt på flere forskellige typer af IT-platforme, og for at komme i mål med den ambitiøse vækstplan og de omfattende IT-investeringer, er JYSK i øjeblikket i luften med en rekrutteringskampagne, der skal styrke koncernens IT-kompetencer bredt.

- Vi har behov for medarbejdere med kompetencer inden for web-, SAP- og Java-udvikling. Nogle af de højest prioriterede projekter lige nu er udviklingen af en unified commerce-platform, avancerede e-commerce-funktionaliteter, interne mobility-projekter rettet mod vores butiksnetværk og implementering af SAP eWM indenfor logistik og lagerstyring, lyder det fra Henrik Naundrup.

Kampagnen består af tre film om livet som IT-ansat i JYSK, der i øjeblikket bliver boostet på sociale medier.

Se en af dem her: