New Orleans/&Then: Marketing automation og programmatic advertising har skabt behov for en præcis test af, om man nu også når de rigtige forbrugere.

Kort fortalt er Luc.id en handelsplatform, hvor udbydere af adgang til forbrugere, der vil deltage i undersøgelser, kombineres med enten analysevirksomheder eller direkte kunder.

Derfor er Luc.id’s kunder også firmaer som Nielsen, Surveymonkey osv. Og Luc.id får en kommision for hver eneste transaktion.

- Vi er en handelsplatform, der utrolig hurtigt og præcist kan forbinde virksomheder med 175 millioner brugere, der har tilkoblet 180 demografiske attributter, fortæller Jessica Inman Executive Director, Business Innovation fra Luc.id.

Pt. er der 250 “panel” firmaer, der giver adgang til deres respondenter, det kan f.eks. være mennesker der har sagt ja til at deltage i undersøgelser, i forbindelse med at de er en del af et loyalitetsprogram.

Tracking af kliks

Luc.id’s unikke teknologiplatform rejste i foråret 2017 60 mio. dollar. Det er den første investering, siden de i starten i 2011 rejste sølle 2.8 mio. dollar for at komme i gang.

Samtidig er det blevet udnævnt til at være det hurtigst voksende firma med en vækstrate på 247% over de sidste tre år. Interessant nok, er deres nærmeste konkurrent svenske Cint, der var de første på markedet - og som også oplever en voldsom vækst.

Med Luc.id’s sidste nye produkt, Proof, ser væksten kun ud til at fortsætte.

- Det er en udfordring for mange annoncører at kunne sammenligne effekten af deres programmatic annoncering, på tværs af de lukkede økosystemer, som Facebook, Google, Amazon osv., forklarer Jessica Inman.

- Alle annoncer bliver tracket med cookies, og hvis en af vores 175 millioner respondenter har set annoncen - kan vi maile dem og spørge om de nu også har lagt mærke til annoncen, forstod budskabet osv.

- Det er jo helt andre relevante data en bare klikrater”, understreger Jessica Inman og fortsætter: “Anti-trustbevægelsen vokser her i USA. og det er klart, at jo mere pres de lægger på giganterne, jo mere relevant bliver vores produkt”.

Ladeport af udfordringer

Adgangen til de mange respondenter, giver naturligvis udfordringer for emner som privatlivets fred, opbevaring af data osv.

Men de data ligger hos panel leverandøren. Til gengæld bliver leverandørerne evalueret hver 3 måned og deres qualityscore ligger offentligt.

- Det er ikke anderledes, end at du giver en anmeldelse af din AirBnB vært. Det er de samme principper for transparency, understreger Jessica Inman.

Tilsvarende bliver analysefirmaerne valideret for at undg, at data bliver forurenet med f.eks. forkerte demografiske attributter.

Tilsvarende sælger Luc.id ikke analyseresultater. De tilhører køberen. De rådgiver heller ikke om, hvilke spørgsmål der er gode at stille, men Jessica konstaterer med et mildt suk, at det er utroligt så ofte, man ser de samme spørgsmål stillet med meget lidt fantasi.

Hvis man går ind på luc.id hjemmeside. kan man i real time følge med i. hvor mange spørgsmål der bliver besvaret - og tælleren tæller bare meget hurtigt. Lige så hurtigt som firmaet vokser.

Kirsten Dinesen fra PR og content marketing bureauet Frontpage dækker i år de faglige indlæg fra &then konferencen i New Orleans.