NextM er en af årets mest inspirerende konferencer, og her er det ikke overraskende artificial intelligence og machine learning, der erobrer det mentale rum.

– 2017 er gennembrudsåret for anvendelsen af AI og Machine Learning i medie- og marketingsammenhæng, vurderer Kristian Bæk-Mikkelsen, CEO hos Maxus Danmark.

– Det kommer til at ændre den måde, reklamekampagner udvikles og implementeres. Det vil øge effekten af medieinvesteringer, og det vil kræve en anden slags menneskelige ressourcer både hos bureauerne og hos annoncørerne.

– Det kommer til at handle om forretnings-outcomes som leads, nysalg, gensalg, og konverteringer, og ikke om medie-mellemregninger som clicks, CPM eller TRP’er.

Men hvad betyder det for annoncører og bureauerne?

– Kunstig intelligens er i stand til at knuse ekstremt store datasæt, og kan anvendes til mange formål: Til fx at genkende sprog, ansigter og mønstre. Det styrer Chat Bots, og det anvendes til at guide kunder til at vælge netop de produkter, der passer bedst til dem.

North Faces ret fantastiske jakkevalgs-utility, der igennem en række spørgsmål om anvendelse, køn, størrelse, stil samt andre eksterne indikatorer, så som hvor jakken skal bruges og på hvilken årstid, kommer med konkrete matches eller anbefalinger. Hvis den skulle ramme ved siden af prøver den igen – og den lærer hver gang også til næste bruger.

– Det skaber både stor værdi for brugeren, der får en lignende – eller måske endda bedre rådgivning, end ved at gå ned i forretningen. Maskinen overtager altså i dette tilfælde en menneskelig rådgivning – ikke på baggrund af intellekt, empati eller kreativitet, men ren deduktion. 

Maskiner vil snart udvikle kampagner
Prøv at skære ind til benet?

– Den største nye pointe er efter min mening, at AI kan anvendes til at beskrive ubeskrivelige ”fænomener” som intuition, og dermed være en meget stærk allieret i en kreativ proces, fortsætter Kristian Bæk-Mikkelsen.

– Dr. Rebecca Fiebrink fortalte, at man ved at lade maskinen finde mønstre i fx de bedste kreative kampagner, efterfølgende kan lade maskinen udvikle egne kampagner. Resultaterne er stadig meget spøjse og ubrugelige for annoncører, men et meget interessant skridt i den rigtige retning.

Hørte du Djævelens Advokat til NextM?

– Yep, og Aral Balkan kom jo med et meget interessant indspark, naturligvis fordi han er ekstremt optaget af menneskerettigheder i dette store data-indsamlings foretagende, som AI jo bygger på.

– Han sagde bl.a., at de store spillere, Google og Facebook, i deres dataforretning i værste tilfælde svarede til at man købte og solgte ”mennesker”. Han talte desuden om at overføre menneskerettigheder til internettet og sammenlignede en forbedret brugeroplevelse på websites med forbedret dyrevelfærd hos slagtekvæg.

– En del af løsningen mente han var en ”etisk data-markedsføring-certificering”, for de annoncører og aktører, der efterlever visse krav til dataindsamling. Igen med en sammenligning til økologi i fødevareindustrien. En stor mulighed, slutter Kristian Bæk-Mikkelsen.

Nanobots støvsuger vore miserable kroppe
Blandt de skægge indslag på NextM var Nell Watson – ikke en søster til IBM’s – fra Singularity University, der spåede, at vi snart vi få 3D-maskiner, der er i stand til at skabe en kat og klone den igen og igen.

Og at vi snart får en super-computer, der er tusind gange stærkere end de top-500 computere, vi kender i dag, lagt sammen. Moore’s lov er derfor definitivt brudt, bare fra den side, vi ikke drømte om.

Men udviklingen har jo også positive træk: Tænk sig, hvis videnskaben udvikler nanobots, der er i stand til at kravle rundt i blodbanerne som intravenøse skraldemænd. De reparerer blodbaner og celler, mens de kravler fremad. Det vil aflive den sunde fødevare-industri, for så kan vi spisere burgere morgen, middag og aften, og så tænde for den interne støvsuger, når vi går i seng.

Hvilket førte hende over til at påstå, at den største dræber i vestlige samfund ikke er fedme, tobak eller trafikken. Nej, det er ”despair”, altså følelsen i slipstrømmen på ensomhed. Det vil maskiner formentlig også kunne udbedre, så en varm maskinel snude skabt af dejligt kunststof erstatter menneskelig berøring. En klar fordel, også hygiejnisk.

Vi venter spændt på GroupM’s næste NextM, der naturligvis gennemføres foråret 2018.