Virksomheder og brands' hjemmesider er populære. Dog mest som research-værktøj før et køb. Når forbrugerne derimod fylder den virtuelle indkøbskurv, indtaster kreditkortoplysninger og handler, så sker det oftest hos en mellemmand, altså på en digital markedsplads såsom Amazon.

Det fremgår af en undersøgelse foretaget for Adobe Experience Manager, hvor forbrugernes valg af kanal til henholdsvis research, køb og generel interaktion med virksomheder kortlægges.

Heri svarer seks ud af ti forbrugere (59 pct.), at de ofte køber gennem online markedspladser, mens 49 pct. også tit køber i de fysiske butikker.

Virksomheders hjemmesider er kun den tredje mest benyttede kanal. 36 pct. angiver, at de ofte bruger virksomheders hjemmesider til køb.

Dialog foregår på brand-sites

Undersøgelsen visser også, at virksomheders hjemmesider er den mest populære kanal, hvis forbrugerne efter købet skal i dialog med virksomheden, der står bag produktet.

51 pct. af forbrugerne går gennem hjemmesiden, hvis de fx skal klage over et produkt, mens 23 pct. henvender sig i butikken. En femtedel svarer, at de også går i dialog med virksomhederne på de sociale medier. 

Og hvad kan man så udlede af det? 

- Undersøgelsen viser klart, hvor vigtigt det er, at virksomheder tilpasser deres indhold til forbrugernes præferencer på tværs af alle kanaler, siger Imran Afzal, nordisk marketingchef for Adobe Experience Manager.

- På hjemmesider skal forbrugerne hurtigt kunne finde al den information om produktet, de har behov for, og hjemmesiden skal også klart markere, hvordan forbrugerne kan komme i dialog med virksomheden.

- Samtidig skal virksomheder, hvis produkter også forhandles på online markedspladser, sikre sig, at produkterne præsenteres på samme måde visuelt, uanset hvor forbrugeren møder dem, slutter han.

Undersøgelsen er foretaget blandt 1.011 amerikanske forbrugere over 18 år. Data blev indsamlet i december 2017.