Verden er af lave. Data, teknologi og robotter er ved at overtage alt inden for salg- og marketing, og det kan der da ikke komme noget godt ud af. For hvad så med kreativiteten, brandet og – ikke mindst – mennesket?

Sådan er det let at tænke. Især hvis man lader sig rive med af en af de mange alvorstunge dystopier, maskinstormere drysser ud over såvel de sociale som ”rigtige” medier i øjeblikket.

En fællesnævner for disse er en kunstig modstilling mellem teknologi og salg & marketing, der giver meget lidt mening i en tid, hvor disse er smeltet sammen.

Derfor var det også ganske naturligt, at budskaberne, da CRM-selskabet Salesforce holdt en større event i København i fjor, kredsede om alt andet end teknologi, software og produkter.

På samme måde som ved den nyligt afholdt SXSW-konference i Austin var fokus derimod rettet mod den tillid og kultur, der skal opbygges for at sikre os alle en bedre fremtid i tæt samspil mellem mennesker og teknologi.

Hovedtaleren ved arrangementet var CRM-gigantens ældste medarbejder, Peter Schwartz, Senior Vice President for Global Government Relations & Strategic Planning.

Han har rundet de 70 og er bestemt værd at lytte til, da han har været på banen siden internettets ”begyndelse” på Stanford Research Institute i 1972. Dertil kommer, at han er manden bag nogle af de mest anerkendt teorier om scenario planning, ligesom han har været en del af USA’s Apollo-rumprogram.

Endelig – i den mere kulørte ende – har han fungeret som konsulent på en stribe sci-fi-film, heriblandt Minority Report, hvor han har øst af sin indsigt.

AI er ikke magi

Og Peter Schwartz leverede et glasklart budskab i København: Lad nu være med at frygte teknologien og den uundgåelige brug af kunstig intelligens. Udviklingen er ganske vist kommet langt, men AI er slet ikke i nærheden af det, de dystre science fiction-film beskriver.

I stedet er det hele meget mere jordnært. Vi kan forvente, at AI giver adgang til en mere effektiv og dialog-præget fremtid, hvor fx kunstig intelligens på privatfronten hjælper os med at huske og opnå bedre styring af mange trivielle hverdagsopgaver.

Og det bakker Michael Zink, landechef for Salesforce i Danmark, op om.

- Men AI kan meget mere end hjælpe med vasketøjet. Den kunstige intelligens kan anvendes af virksomheder til at skabe bedre kundeservice og til at finde mønstre i adfærd, som salg og marketing kan bruge som udgangspunkt for at skabe en endnu bedre oplevelse af brandet for forbrugerne, siger han.

Dertil kommer, at de samme algoritmer, der arbejder for at gøre hverdagen lettere for forbrugere og virksomheder, også kan bruges i langt vigtigere sammenhænge.

- Vi har fx investeret i en virksomhed, der arbejder med kræftforskning, hvor algoritmerne anvendes til at finde kræftceller. Mulighederne er mangfoldige og med uendelige facetter, siger Michael Zink, der ikke mener, man skal lade intimidere af de mange muligheder.

- Mange er allerede i fuld gang, det er ikke uoverskueligt eller umådeligt dyrt at komme på omgangshøjde, så lad os nu bare sætte i gang og få sat fart i salg og marketing af de gode ideer.