Mere end 20 millioner indrykkede annoncer fordelt på knap 900.000 danske brugere. Sådan lyder totalen for den eBay-ejede digitale markedsplads DBA.dk i 2017.

Det svarer til en stigning på mere end 10 pct. i annonceindrykninger og en vækst i den samlede trafik på ni pct. i forhold til 2016.

Fremgangen skyldes bl.a., at danskerne i stigende grad vælger markedspladsen, når de skal handle mærkevarer og designermøbler, forklarer Nikolaj Gjeding Larsen, der er General Manager for DBA hos eBay Danmark.

- Vi har oplevet en vækst på 25 pct. i annoncer med varer til mere end 5.000 kr. inden for design, kunst, eksklusivt tøj og accessoires samt en generel stigning i trafik på 65 pct. inden for samme kategori, siger han.

- Tidligere var disse produktkategorier i høj grad forbeholdt nicheaktører, men nu vælger flere altså at sælge og købe dem på DBA.dk, fortsætter Nikolaj Gjeding Larsen.

Væksten forklares bl.a. med, at DBA har investeret i at udvikle brugeroplevelsen på markedspladsen. Heriblandt en opgradering af brugeroplevelsen på mobile platforme, udbygning af kundeservice, etablering af en integreret fragtløsning og lancering af inspirationsuniverset DBA Guide samt annoncering via SoMe-kanaler.

Nye brugere, nye annoncemuligheder

Set fra et kommercielt perspektiv giver udviklingen af DBA nye muligheder for annoncører på tværs af branche og størrelse, mener Nikolaj Gjeding Larsen.

- Den nuværende udvikling udvider vores brugerbase, og flere brugere driver mere handel. Det betyder samtidig, at vi kan tilbyde annoncørerne nogle helt nye kommercielle muligheder. Derfor har vi, sideløbende med vores vækst i brugere de seneste år, arbejdet på at udvikle vores annonceplatform og forfine de produkter, vi tilbyder, siger han uddyber:

- Vi har blandt andet reduceret vores annonceudbud markant og løftet kvaliteten af vores annonceformater. Udover det, har vi investeret i teknologi og data for at forbedre mulighederne for at ramme målgrupper mere præcist.

Flere high-end brands i butikken

Han fortæller, at DBA vil fortsætte med at investere og udvikle brugeroplevelsen på DBA særligt med fokus på, at den øgede trafik trækker et bredere udsnit af besøgende, der har flere forskellige behov og motiver.

- Den samlede investering i DBA-forretningen har givet os et nyt fundament for accelereret markedsvækst i Danmark. Det ser vi effekterne af nu, bl.a. ved at flere high-end brands bruger os i deres kampagner.

- Derfor bliver vores fremadrettede fokus, at DBA skal rumme flere brugere med forskellige behov. Nogle klikker ind på DBA for at købe, nogle sælger og et voksende segment søger inspiration og bruger faktisk DBA som et alternativt til fx et boligmagasin. I 2018 kommer vi til at sætte yderligere ressourcer af til at udvikle brugeroplevelsen for vores mange forskellige brugere, slutter Nikolaj Gjeding Larsen.

DBA’s vækst-tal:

  • Der er indrykket 10 pct. flere nye annoncer i 2017 i forhold til året før.
  • I alt blev der indrykket 20,3 millioner annoncer i 2017 (10,2 millioner i 2013)
  • Antallet af unikke brugere, som indrykkede annoncer er steget med tre pct. ift. sidste år.
  • I alt indrykkede 870.000 brugere annoncer i 2017.
  • Arkitekttegnede møbler og belysning er vokset med ni pct. i forhold til 2016.
  • Accessories, smykker, ure og solbriller er steget med 17 pct. fra 2016 til 2017.
  • Tasker er steget med 12 pct., og tasker til over 5.000 kr. er steget med 25 pct.
  • Tøj til kvinder er steget med 10 pct., mens tøj til mænd er steget med 19 pct.
  • Tøj til +5.000 kr. er steget med 21 pct., mens high end tøj til mænd er steget med 12 pct.