Den norske discountkæde Rema 1000 åbnede i fjor en deleøkonomisk indkøbstjeneste, Vigo, i Danmark.

Det vakte berettiget opsigt, og i dag har den app-baserede tjeneste 250.000 downloads og brugere. Tjenesten er i dag landsdækkende, og det tager i gennemsnit 116 minutter fra bestilling af varer til levering.

Rema 1000 har nu udvidet Vigo med en traditionel webshop som led i en strategi, der skal udvide kundebasen og gøre det nemmere for danskerne at hjælpe hinanden og samtidig styrke Rema 1000-købmændene.

- Vi var meget spændte, da vi lancerede Rema 1000’s nye måde at handle på, men danskerne har taget godt imod det. De vil virkelig gerne hjælpe hinanden, lyder det fra Jesper Bove-Nielsen, adm. direktør i Vigo, i en pressemeddelelse.

- Det skal være endnu nemmere at handle lokalt digitalt, og derfor udvider vi med vores lokale e-handelsplatform, som er en naturlig overbygning af vores nuværende løsning. Fra nu af er det altså ikke kun dem med en smartphone, der får glæde af lokal e-handel.

Der vil fortsat ikke være noget minimumsbeløb, og det er muligt at betale med dankort og ikke længere kun MobilePay.

Smart Last Mile-løsning

Og det er i øvrigt ikke kun i Danmark, at Vigo har vakt opsigt.

Kort tid efter Rema 1000’s lancering af den deleøkonomiske tjeneste, blev den fx fremhævet i World Economic Forums rapport om fremtidens detailbranche.

Det skete som et eksempel på en løsning af en af mange e-købmænds helt store udfordringer, nemlig Last Mile-problematikken, hvilket i denne sammenhæng består i at få Rema 1000’s varer helt ud til slutkunderne.

Med Vigo foregår det ved, at kunden tager fx naboens dagligvarer med hjem, når han eller hun alligevel er nede at handle i den lokale Rema 1000. Vel at mærke, hvis begge parter er tilknyttet tjenesten.

- Vi mener, at fremtidens e-handel skal forstærke det lokale handelsmiljø og foregå lokalt. Den trend er vi i gang med at udvikle og modne markedet på med vores seneste platform.

- Her er der ikke ét centrallager, men 299 lokale lagre. Vores platform er altså et udstillingsvindue for den lokale købmands egen butik, siger Jesper Bove-Nielsen, der mener, at det får konsekvenser, hvis ikke det lokale handelsmiljø bliver bedre rustet.

- Hvis ikke det lokale handelsmiljø bliver koblet på e-handel, vil vi se mere butiksdød de kommende år. Vores nye mål bliver et langt, sejt træk, men med danskernes hjælpsomhed som motor er vi optimistiske, slutter Jesper Bove-Nielsen.

Her kan du se, hvordan Vigo virker: