Digital markedsføring er i dag en naturlig del af virksomheders marketing-mix, og grænserne mellem digital og offline er stort set forsvundet. Alligevel misser mange virksomheder muligheder for kunderelationer og e-handel, når de markedsfører sig gennem de forskellige digitale platforme.

Sådan lyder konklusionen på en ny undersøgelse fra den globale digitale marketingleverandører Mapp Digital, der bl.a. består af dele af business intelligence-giganten Teradata.

Virksomheden har analyseret, hvordan de 50 største e-handelsvirksomheder i Norden med tilstedeværelse i Danmark, kommunikerer med deres kunder på tværs af tre digitale platforme - e-mail, mobil og sociale medier - og resultaterne peger bl.a. på, at mange af virksomhederne ikke er gode nok til at målrette indholdet af deres digitale markedsføring og dermed skabe en individuel og tilpasset oplevelse.

Så på trods af at virksomhederne i stigende grad investerer i at skabe gode kunderelationer på tværs af digitale platforme, halter det med at komme i mål med de gode intentioner.

Plads til forbedringer
Fx viser Mapps analyse, at kun en tredjedel af virksomhederne i undersøgelsen personaliserer indhold på deres websites. For e-mails gælder det blot en fjerdedel.

Og det er en skam, mener Per John Jensen, der er General Manager hos Mapp Digital i Nordeuropa:

- Det betyder, at virksomhederne misser de gode muligheder for at skabe langvarige og tætte kunderelationer og ikke mindst salg, fordi der ikke tages højde for den enkelte kundes præferencer og ønsker. Kommunikationen bliver ikke målrettet og vedkommende, og kunden vil i værste tilfælde opfatte din markedsføring som spam.

Den manglende brug af personaliseret markedsføring hænger sammen med, at kun et fåtal af virksomhederne har et indbygget præferencecenter på e-mail, mobil og sociale medier - helt sølle er det med e-mailplatformen, hvor kun hver tyvende virksomhed giver brugeren mulighed for at oplyse præferencer ved opsætning af en brugerkonto.

Derudover har under fire ud af ti virksomheder en app, så også på mobilfronten er der plads til forbedringer.

- Når det kommer til markedsføring på mobilen, ser vi et markant uforløst potentiale. Her kan virksomhederne sagtens skrue op for kundedialogen og bruge platformen som en mere central og integreret del af deres markedsføringsstrategi. Med andre ord er der rig mulighed for at udforske potentialet i den nye teknologi i langt højere grad, end hvad der er tilfældet i dag, siger Per John Jensen.

Bedst på e-mail og SoMe
Mapps analyse har dog også på visse punkter ros til de danske virksomheders digitale markedsføring: Fx bruger de flittigt e-mail og sociale medier i deres kommunikation med kunderne:

Hele seks ud af ti virksomheder tilbyder e-mailabonnementer, og mere end halvdelen af virksomhederne udsender én til to e-mails per uge.

Langt størstedelen af virksomhederne er også aktive på flere sociale medier, med Facebook som det mest populære sociale medie, som hele otte ud af ti af virksomhederne bruger. Google+ og Instagram kommer ind på anden og tredjepladsen.

- Det er positivt, at virksomhederne er gode til at udnytte både e-mail og sociale medier i deres kommunikation med omverdenen. Det vidner om, at virksomhederne forstår dynamikkerne i de nye medier og formår at udnytte potentialet i at engagere kunderne og skabe gode relationer på tværs af digitale kanaler, siger Per John Jensen.

Du kan downloade hele analysen som PDF under artiklen.

Et par nøgletal fra analysen

Virksomheder, der anvender individualiseret indhold:

- På deres website – 33 %

- I e-mails – 26 %

- I deres mobilapps – 40 % 


Virksomheder som har et præferencecenter:

- På deres website – 14 %

- Ved registrering af e- mailkonto – 5 %

- I deres mobilapps – 10 %

Virksomheder som har en aktiv konto på sociale mediekanaler:

- Facebook – 81 %

- Google+ - 73 %

- Instagram – 65 %

- LinkedIn – 59 %

- YouTube – 55 %

- Twitter – 51 %

- Pinterest – 31 %

- Snapchat – 8%

- 62 % af virksomhederne tilbyder der kunder at abonnere på et nyhedsbrev 


- 38 % af virksomhederne har en Android-app - og 40 % har en iOS-ap

Fakta om analysen

Mapp Digitals analyse er baseret på et casestudie af de 50 største nordiske virksomheder med webshops i Danmark. Der er set på, hvordan de engagerer deres respektive kunder på tværs af tre digitale kanaler: e-mails, mobilapps og sociale medier.

Data over virksomhedernes aktiviteter på de tre kanaler er indsamlet over en periode på fire uger, fra midt-marts til midt-april 2016.

64 % af de undersøgte virksomheder er rene e-handelsvirksomheder, hvor de resterende 36 % foruden en e-handel også har en fysisk forretning.

Virksomhederne i undersøgelsen er fordelt på følgende industrier: retail (82 %), mode (6 %), underholdning og andet (6 %), rejse (4 %) og IT og tele (2 %).