Hvordan får man sin webshop til at spille endnu bedre sammen med den fysiske butik? Det er et spørgsmål, som fylder rigtig meget hos mange retailere i vor digitale nutid.

Hos Tøjeksperten har de fundet et svar. Herretøjskæden flyttede i efteråret webshoppen ind i den fysiske butik via en touchskærm, der siden er blevet testet i fire forretninger. Her kan ekspedienterne fremvise hele kædens sortiment og derved sælge produkter, som ikke er på lager i den enkelte butik.

Forsøgsordningen er gået over al forventning, så nu flytter webshoppen så at sige ind i flere end 80 af Tøjekspertens butikker.

- Med den enkelte butiks adgang til Tøjekspertens centrallager forøges hyldemetrene radikalt, og dermed får butikkerne mulighed for at øge omsætningen, hvilket vores statistik også viser, rent faktisk er det, der sker, siger Brian Børsting, der er Marketing Manager i PWT Group, som ejer Tøjeksperten.

Flere ordrer og stor vækst

Tøjeksperten har i mange år været helt fremme i skoene, når det drejer sig om omnichannel-købsoplevelser på nordisk niveau, og herretøjskæden er blandt de første retailere i Danmark med så stor satsning på en instore-løsning, der i vid udstrækning binder den fysiske butik sammen med webbutikken.

- Vi arbejder mod at udviske grænserne mellem de fysiske butikker og onlinehandel mere og mere. De ordrer, der kommer via omnichannel, er større end de ordrer, hvor kunden udelukkende har brugt nettet eller butikken, siger Simon Würtz, der er adm. direktør i PWT Group.

Kunderne har taget godt i mod Tøjekspertens nye tiltag i butikkerne. Det har fx genereret flere og større ordrer og skabt stor vækst. Touchskærmen sikrer bl.a., at kunderne ikke går forgæves i butikkerne, ligesom det giver ekspedienterne øget mulighed for at skabe mersalg, lyder forklaringen.

Fremtidens handel?

Det er det digitale konsulenthus IMPACT, der har udviklet og designet Tøjeksperterns nyeste skud på omnichannel-stammen, og her er forventningen, at vi fremover kommer til at se endnu flere instore-løsninger med det formål at forbinde de fysiske butikker med onlineplatforme. Bureauet kalder mantraet ”No bricks, no clicks”.

- De fysiske butikker er under pres, og det her en måde at sikre overlevelsen. Med en cross channel tankegang ser butikkerne en værdi i at samarbejde med webløsningen, og det genererer rent faktisk et salg, præcis som vi ser det hos Tøjeksperten, forklarer Troels Haugstrup, der er Business Consulting Director hos IMPACT.

- Det her er fremtidens commerce. Forbrugerne kommer i stigende grad til at efterspørge de endeløse hyldemeter, og det giver butikspersonalet helt nye muligheder for salg. Det er et godt eksempel på ægte omnichannel, som vi kommer til at se meget mere af, slutter han.

Se en lille film om Tøjekspertens nye touchskærme her: