Eksperimentet bygger på tillid. Tillid i verdensklasse. Ellers giver det ikke mening at lancere en e-handelsplatform for køb af brugte biler, hvor alt foregår digitalt.

Og når sitet qigo.dk påstår af ”alt foregår digitalt” er det lige fra besigtigelse, underskrift af dokumenter og betaling, der sker på nettet.

– Hele ALD Automotives tilgang til projektet er både ny og modig, siger Niels Viby Mogensen, leder af projektet og stifter og direktør i bureauet Off Road.

– At tage os ind fra den allerførste ide var født, lade os stå for både den strategiske udvikling og lade os være projektleder hele vejen var modigt. Ikke mindst fordi hele projektet involverede alt fra design, udtryk og tonalitet til tekniske parametre ift. valg af platform, SEO, sikkerhed og de juridiske hensyn.

Men tanken er jo enten bindegal eller genial. Man kan vel ikke købe en brugt bil uden at trille en meter i den?

– Ja, enten-eller. Men tænk lige på, hvordan vi normalt køber en brugt bil i vore dage. Vi kører nogle runder omkring en forhandler eller en privat sælger, og det er så det. Vi sparker lidt dæk, hvis vi går til stålet.

– På qigo.dk køber du bilen, får den leveret, og svarer den ikke til forventningerne, leverer du den tilbage inden for 14 dage – no questions asked. Så sat på spidsen har du 13 dage til at prøvekøre bilen under normale forhold. Er du ikke tilfreds, hentes bilen igen, fortsætter Niels Viby Mogensen.

Buy a car as easy as a pair of jeans

Henrik Engel, Operations Director i ALD Automotive, uddyber:                  

– I ALD blev ideen med e-commerce til private købere fostret i det tidlige 2016 under overskriften ”Buy a car as easy as a pair of jeans”. Vi ville gøre op med mere end 100 års tradition og vaner for køb af brugt bil.

– Derfor har det været vigtigt for os i hele processen, at transparens og troværdighed skulle være helt i top. Man skal se bilen i den rigtige kvalitet og det rigtige lys, og man skal kunne se eventuelle ridser og buler.

– Her gik det op for os undervejs, at selve fotostudiet var en ret stor investering, men som vi måtte foretage uden at ryste på hånden. Tilsvarende har vi fokuseret på tillid og troværdighed ved at bruge NemID med digital signatur og e-Boks til alle dokumenter, slutter Henrik Engel.

Et kæmpestort projekt for Off Road

For bureauet har opgaven været krævende, ikke sandt?

– En total ændring i forhold til vore normale opgaver, der er rådgivning om digital marketing, digital projektledelse, SEO, web analytics, mediestrategi- og planlægning, sociale medier, samt indkøb af annonceplads for vore kunder, fortsætter Niels Viby Mogensen.

Hvordan anderledes?

– En af de store opgaver var bygningen af et fotostudie i Fredericia, som muliggjorde optagelse af 360 graders fotos af alle biler – både indvendigt og udvendigt. Opbygningen startede i efteråret 2016, og involverede – udover et større team af tømre, elektrikere og malere – også en række specialister inden for fotografi.

– Bilerne står på en roterende platform, og vi måtte til udlandet for at finde en platform der kunne synkroniseres med et kamera, så den tager billeder for hver 10. grad – altså i alt 360 grader rundt om bilerne.

– Fotooptagelserne stiller også store krav til lyssætningen, der skulle kunne justere sig til alt fra en stor sort Audi til en lille hvid Peugeot. Først med en leverandør af lys til filmindustrien, fandt man den kvalitet, der var kravet til billederne.

Website og koncept skal bruges internationalt

Og så en fin tur igennem fotoshop bagefter?

– Overhovedet ikke. Vi har ikke efterbehandlet en eneste prik på billederne. Gjorde vi det, ville vi sætte troværdigheden og tilliden over styr. Skal vi sælge brugte biler som nye jeans, ville fotoshop-muligheden ødelægge alt for ALD Automotive.

Ud over Off Road valgtes webbureauet Dwarf som partner efter en pitch. Og parterne fik

relativt ”frie hænder”.

– Briefen var dels, at den samlede brugeroplevelse skulle sætte nye standarder for markedsføring af biler på nettet, dels at den samlede digitale løsning skulle være skalerbar, så ALD kunne bruge løsningen i udlandet.

– Projektet er dermed internationalt, og det er opsigtsvækkende at ALD Automotive udelukkende har valgt danske bureauer: Ud over Off Road valgtes f.eks. webbureauet Dwarf som partner efter en pitch blandt 10 større danske webbureauer.

– Udviklingen af websitet begyndte med Dwarf i september sidste år, og har kørt i et ekstremt komprimeret forløb på kun 4 måneder. Men selvom det har været intensivt, så er jeg meget imponeret over at se, hvordan Dwarf har grebet opgaven an, både strategisk og ift. eksekvering, hvor der nogle gange kun gik en formiddag fra en ide tog form – og til den lå live på websitet, slutter Niels Viby Mogensen.