Årets Social Media Week skydes i gang i næste uge. Huset Markedsføring Studerende er i år gået sammen med community management bureauet Untold og øl-virksomheden TeeDawn i eventet Ideas for Beers.  

Ideas for Beers er et event, hvor crowdsourcing er i fokus. Det er publikum, kommunikations- og markedsføringsstuderende og kandidater, der skal bidrage med den gode idé til, hvordan TeeDawn bliver markedsført på de sociale medier.

De fremmødte studerende bliver inddelt i grupper og skal med en øl i hånden brainstorme på cases, der kommer til at handle om, hvad TeeDawn skal gøre, for at blive bemærket på de sociale medier.

Den gode idé belønnes med en øl, samt et opfølgende møde med TeeDawn, netop for at få sendt et signal om en løssluppen, dog seriøs, stemning, hvor alle idéer er mere end velkomne.

Øl-firma med styr på procenterne

Dog skal der spares på procenterne i øllene, da de fremmødte afslutningsvis skal op og pitche deres idéer foran Ronni Tino Pedersen, Managing Director, Untold, og Henrik Wiese, founder og managing director, TeeDawn.

Netop procentfattige øl er Henrik Wiese’s speciale. Hans firma vil udfordre danskernes indstilling til alkoholprocenter og mener ikke, at god øl er lig med høje alkoholprocenter:

– Vi udfordrer paradigmet om at velsmag forudsætter høje alkoholmængder, og resultatet er Lowcaholic øl med 40-50 pct. mindre alkohol og kalorier. Formålet med vores virksomhed er at inspirere mennesker til at reflektere over deres forbrug af alkohol.

Henrik Wiese har selv en fortid i kommunikationsbranchen og ved, at der skal nytænkning til i forhold til at få markedsført et nyt produkt, hvorfor han valgte at gå ind i arrangementet.

– Generelt er vi åbne overfor arrangementer, hvor vi kan udbrede vores formål. Da vores partner på sociale medier, Untold, introducerede ideen var vi straks tændt. De sociale medier kan noget, som få andre medier kan, nemlig involvere og engagere.

– Vi kan via ”Ideas for Beers” både få dialog og debat med en række dygtige studerende og samtidig bidrage til at de får en ægte og udfordrende case at arbejde med. Vi har naturligvis et begrundet håb om, at der fremkommer inspiration og originale ideer til, hvordan vi kan udbrede kendskabet til vores formål, virksomhed og produkter.

Community management bureau, der involverer

Untold er i år partnere på Social Media Week og Ronni Tino Pedersen er gået ind i ”Ideas for Beers” med en forventning om, at kunne etablere et event, der kan noget anderledes og tager skridtet videre end det traditionelle oplæg. Med crowdsourcing får man åbnet en idéboks, man muligvis ikke tidligere har haft adgang til.

– Fordi arrangementet er tilrettelagt på en måde, så det er lidt sjovt og vildt for deltagerne at være med, så regner vi også med at ideerne bliver både sjove og vilde – og at både os i Untold og TeeDawn får åbnet øjnene for nogle muligheder og vinkler, som vi ikke allerede selv har udforsket.

For Ronni Tino Pedersen var det ligeledes vigtigt, at de fremmødte også fik nogle redskaber med hjem i bagagen:

– Det vigtige for os i Untold er, at alle deltagere kan gå fra eventet og føle, at de har lært noget nyt og har fået noget reel værdi ud af at bruge deres tid sammen med os. Derfor har det også været et omdrejningspunkt, at der skulle pitches en kreativ ide til en rigtig kunde.

Ligeledes er der også klare forventninger til, at publikum er klar til at byde ind og lægge genertheden til side i jagten på den gode idé:

– Jeg forventer, at de dukker op og er klar til at give af sig selv. En ide-spurt som den vi skal igennem, koster mental energi, men er også både en sjov og givende måde at arbejde på. Når de skal levere et output og et pitch på kort tid, må de lægge tvivlen til side og stole på at deres egne ideer og fornemmelser holder vand, så det er noget helt andet, end det man typisk er vant til fra fx universitetet.

Et muligt samarbejde

Både Untold og TeeDawn håber på, at et eventuelt samarbejde kan komme i hus, hvis den helt rigtige idé dukker op.

For Henrik Wiese, der har hørt en idé eller to før, er det vigtigt at den rigtige idé har kant og originalitet og ikke blot er varm luft:

– Jeg har arbejdet i kommunikationsindustrien i 25 år og er træt af kommunikation, der manipulerer, fordrejer, lyver og forherliger. Dumsmarte, hurtige og poppede ideer er lette at få, hvorimod det dybe og langtidsholdbare kræver tid, omtanke og mod.

– Jeg håber og forventer at møde engagerede og ambitiøse talenter, som tør være kreative, originale og skæve. Og naturligvis er håbet, at vi finder nogle, som har lyst til at lege med Untold og TeeDawn efterfølgende. 

Ronni Tino Pedersen mener ligeledes, at det er vigtigt at åbne op for sine tanker og ikke føle sig for fin til at modtage et nyt perspektiv på sine idéer:

– Idéen er jo en af de få ting i verden, som vokser, når den bliver delt mellem flere. Tænk hvis der opstår helt nye ideer til helt andre projekter mellem dygtige mennesker, der ikke tidligere kendte hinanden? Det ville for alvor være spændende - og så sætter vi Ideas For Beers på SMW-programmet igen til næste år, slutter Ronni Tino Pedersen.