Snapchat er det hurtigst voksende medie i Danmark, men mange firmaer og brands tøver stadig med at kaste sig over det sociale medie.

Det gælder dog ikke energidrik-brandet CULT, hvor det digitale team, bestående af online manager Thomas Barker og online koordinator Katrine Klitgaard, har kastet sig ud i en større satsning.

Her styrer seks unge mennesker – med hjælp fra CULT's digitale team – firmaets snapchat, og de snapper dagligt ud til de over 3.000 følgere af profilen.

”Snapperne” er blevet hvervet gennem brandets egen Facebook-side og castet på deres tegnefærdigheder.

- Det er ikke længere nok bare at fise den af på Facebook og Instagram. Brugerne har en forventning om, at der hvor de er, der er vi også, siger Thomas Barker.

- Præmissen er ændret, og vi tør godt slippe ansvaret. En risikofyldt strategi med positive resultater, vurderer han.

Frie rammer til soldaterne

Tiltaget har fået navnet ”CULT Snapchat Hær”, men navnet til trods, er der relativt frie rammer for de seks ”soldater”.

- Vi tror på frihed under ansvar, men vi har selvfølgelig udstukket nogle retningslinjer for brugen af vores profil, siger Thomas Barker.

- Vi mener, at så længe vi screener de unge mennesker, og behandler dem godt, så skal alt nok gå godt – det er community management helt tæt på, siger Thomas Barker.

Og resultaterne er positive indtil videre. Profilen er vokset fra 800 følgere til over 3.000 på to måneder.

- Vi ser en åbningsrate på 65 pct., som hele tiden har været stigende, hvilket understreger indholdets relevans for vores følgere, uddyber Katrine Klitgaard.

Hun mener, at Snapchat er et medie i konstant udvikling, og for at være på forkant, må man hele tiden arbejde intensivt med platformen.

- Vi vil gerne være på forkant med det forventede annonceringsindtog på Snapchat og have opbygget en loyal og stærk skare af følgere inden da, siger Thomas Barker.

Så kunne man måske tro, at målet var nået i kraft af de mange følgere, men det forsikrer Katrine Klitgaard om, der ikke er tilfældet.

- Det har været en succes, men vi er bevidste om, at vi hele tiden skal tænke nyt. Brugerne udvikler sig, og det skal vi også – ellers ender vi med blot at blive et forstyrrende element i deres Snapchat-stories, siger hun.

Fremtiden og Ambassadør 2.0

Den digitale udvikling byder på flere og flere youtubere, bloggere og instagrammere, der overtager virksomheders profiler, og Thomas Barker mener, at vi blot har set begyndelsen.

- Jeg tror og håber på, at vi vil se en større tendens til, at menigmand overtager eller får indflydelse på en virksomheds content. Det bliver en ambassadør-rolle 2.0, om man vil, siger han.

CULT's digitale team håber, at flere virksomheder vil turde satse som dem, og Katrine Klitgaard slutter af med en udfordring: ”Vores hær har smidt en bombe. Nu må vi se, om andre firmaer opruster eller hejser det hvide flag”.