Næsten 700 gæster fra den danske e-handelsverden var i går aftes samlet på Tivoli Hotel for at hylde vinderne af E-handelsprisen 2015.

Ifølge FDIH, som står bag prisen, var antallet af tilmeldinger til årets konkurrence rekordhøj, og ligeså var antallet af gæster på selve aftenen.

- Det var været igen i år været svært arbejde for juryen for årets finalister er vildt dygtige, entusiastiske og der er mange spændende forretningsmodeller. Så ud over de helt rigtige vindere, så er der også diplomer til nr. 2 og 3 i hver kategori, for de har også markeret sig stærkt. Der er skarp konkurrence inden for e-handel, ikke mindst på tværs af grænserne, men konkurrencen viser klart, at Danmark har masser af dygtige e-handlere, der tager konkurrencen op, siger adm. direktør Annette Falberg, FDIH.

E-handelsprisen kårer de bedste e-handelsvirksomheder i 12 forskellige kategorier - og den bedste af de bedste i år blev den jyske virksomhed SkatePro, som dels løb med sejren for Bedste cross border-virksomhed - og dels vandt den ultimative pris, E-handelsprisen Guld, som tildeles den bedste blandt vinderne i alle kategorierne.

Grænseløs vækst
SkatePro fik følgende ord fra juryen:

- Årets guldvinder er en virksomhed, som repræsenterer alt det bedste i e-handel - passion for produkterne, fokus på kunderne og et mindset om grænseløs vækst. Virksomheden fejrer store sejre, ikke mindst i udlandet, og de vækster i vid udstrækning organisk med en sund økonomi. Deres kunder i mange lande står for en stadig større andel af omsætningen, baseret på deres egen fornuftige og rentable model til at gå ind i et nyt land.

Og videre:

- Som aftenens guldvinder selv siger: ”Vores kunder er grænseløse, så det skal vi også være”, og det motto lever de op til med stor eksport, ansatte fra 12 forskellige nationer, og store planer for fremtiden. Sidst vi så virksomheden her på scenen var i 2013, da de vandt E-handelsprisens vækstpris, og væksten har nu ført til, at de i aften kåres som årets Guldvinder for deres kærlighed til kunderne, deres imponerende vækst i udlandet og deres gåpåmod til at vinde nye lande i et konkurrencepræget marked. 

Årets 12 vindere

Bedste B2C-virksomhed – online omsætning over 30 mio.: COOP

2. plads: SkatePro

3. plads: Matas

Bedste B2C-virksomhed - online omsætning under 30 mio. kr.: GrowingFeet

2. plads: The Cloak Room

3. plads: ShopUSA

Bedste B2B-virksomhe: LaserTryk.dk

2. plads: AO Johansen

3. plads: DLG

Bedste nye e-handelsvirksomhed: TeamAuction

2. plads: Luxplus

3. plads: Washa

Bedste omni-channel-virksomhed: Sportmaster

2. plads: Bolia.com

3. plads: A.O Johansen

Bedste mobile e-handelsløsning: EasyPark

2. plads: Mobile Pay Business

3. plads: DBA

Bedste cross border-virksomhed: SkatePro

2. plads: Bolia

3. plads: JYSK

Bedste re-design af webshop: Inspiration

2. plads: Coolshop

3. plads: Boxer TV

Bedste e-handelscase - webbureau og andre leverandører: Stibo Systems for IC Group

2. plads: Hesehus - for wupti.com

3. plads: Vertica - for Peter Justesen

Brancheprisen 2015 Oplevelsesøkonomien: Smukfest

2. plads: Bownty

3. plads: FCK

Brugernes Favorit: Cykelpartner.dk

E-handelsprisen Guld: SkatePro

Vinderen af E-handelsprisen Guld får som en ekstra gevinst mulighed for at konkurrere med de bedste europæiske netbutikker ved European E-commerce Awards, der afholdes i Barcelona i juni.

Læs alle vinderbegrundelserne her.