1 ud 3 mænd rammes af kræft i løbet af livet, men mænd taler ikke om det.
Derfor har Kræftens Bekæmpelse i samarbejde med community/buzz-marketingbureauet Very, designbureauet B14 og tidligere Cover-redaktør Frederik Bjerregaard bedt en række kreative danskere lade skægget stå i kampagnen ”Ik’ Kun For Skæg” - og opfordrer samtidig alle andre mænd til at gøre det samme.
Kampagnen er en del af organisationens overordnede kampagne omkring mænd og kræft ”Lev Livet Mand”, og den er samtidig en indsamling til fordel for forskning, forebyggelse og rådgivning af kræftramte mænd og deres pårørende.
- Mænd får lige så ofte kræft som kvinder, men overlever generelt i kortere tid. Der skrives otte gange så mange artikler om brystkræft som om prostatakræft – og det på trods af, at antal tilfælde af brystkræft og prostatakræft er næsten ens, mens flere mænd dør. For at lave om på det bad vi Very, B14 og Frederik Bjerregaard om at skabe en kampagne, der kunne sætte fokus på mænd og kræft, siger Anette Juul Paustian fra Kræftens Bekæmpelse.
Listen over talsmænd, der fra i dag, mandag den 15. november lader skægget stå, tæller en række kulturpersoner som blandt andre filminstruktør og kunstner Erik Clausen, balletmester Nikolaj Hübbe, musikeren Kasper Winding, sportsdirektør Brian Holm og komikeren Lars Hjortshøj for blot at nævne nogle af de til dato over 30 deltagere. Et tal der vokser fra dag til dag.
- Vi er heldige, at der er en række mænd, som synes, at det er på tide, der bliver gjort op med tavsheden omkring mænd og kræft. Ved hjælp af indsamlernes egne sociale medier og netværk håber vi at skabe starten på en bevægelse, som sætter fokus på mænd og kræft, og at mange bække små... Kampagnen er første skridt på vejen, og vi tror på, at den vil udvikle sig i løbet af den måned den kører, og fra år til år fremadrettet, siger Thomas Bjerg fra Very.
Ideen med kampagnen er ifølge Thomas Bjerg, at det på sigt ikke kun er talsmændene, der skal sikre, at budskabet kommer ud.
Alle andre mænd opfordres ligeledes til at deltage ved at lade skægget stå og starte deres egen indsamling. Der er nemlig mulighed for at oprette en profil på
Ik Kun For Skæg’s hjemmeside og få sin egen sms-indsamlingskode, hvor man kan støtte indsamleren med 10 kroner pr. sms.
Herigennem kan indsamleren, via Facebook, Twitter og andre sociale medier, opfordre venner og bekendte til at støtte sit skæg og dermed sin indsamling.
Alle, der ønsker at støtte kampagnen, donerer automatisk 10 kroner, hver gang man sender en sms. Udviklingen i deltagernes – kendte som ukendtes, skægvækst og indsamling kan følges fra dag til dag på hjemmesiden.
Pengene, der kommer ind via kampagnen, går til forskning, forebyggelse samt til rådgivning af kræftramte mænd og deres pårørende. De penge, som bliver samlet ind i år, bliver brugt i 2011 – og lad os lige understrege, at både kvinder og mænd kan gå ind og støtte deres favoritskæg.