Sidste år fik Diesel ros af stort set hele reklameverdenen for at turde være anderledes og modig, da jeansbrandet gik i luften med en kampagne under parolen Be Stupid.
Kampagnens forløb blev imidlertid omtumlet, da den først blev belønnet med den prestigefulde Grand Prix i outdoor-kategorien ved sidste sommers Cannes Lions.
Dernæst faldt kampagnen i unåde hos de britiske forbrugere, som mente, at visse dele af den var ”uegnet for børn, anstødelig og opfordrede til asocial adfærd”, hvorefter Advertising Standards Authority (ASA) valgte at forbyde den.
Senere gav samme kampagne anledning til, at danske Comtech og Diesel Danmark modtog den tyske pris POPAI D-A-CH Digital Award 2010 for ”Best Content Creativity”.
Utopia med jeans
Nu bliver ”Be Stupid”- kampagnen officielt begravet, men ideer og værdier lever i den grad videre i Diesels nye kampagne for 2011: Diesel Island, der visuelt minder om Robinson Ekspeditionen eller et afsnit af serien Lost. Bortset fra at næsten alle render rundt i jeans.
Diesel skriver i en pressemeddelelse, at de med Diesel Island tager Be Stupid filosofien til et nyt og hidtil uset niveau.
- Som en konsekvens af de begrænsninger og forhindringer, dagens samfund udgør for udlevelsen af en ægte Be Stupid livsstil, har Diesel valgt at sige farvel til den etablerede verden, som vi kender den, for i stedet at opbygge et nyt samfund, lyder det.
Udgangspunktet for Diesel Island-kampagnen er spørgsmål, der kredser omkring, hvordan det vil være at starte en ny nation helt fra bunden? At tage de bedste ideer og smide de dårlige ud til højre.
Svarerne skal gives af forbrugerne, som jeansbrandet forsøger at engagere gennem virale videoer, Facebook applikationer og online-spil.
Senere på året bliver det muligt at besøge øen virtuelt, være med til selv at skrive love, møde øens beboere og se videoer fra livet derfra. Dieselbutikker verden over bliver omdannet til officielle ambassader for den nye nation.
Bureauet bag kampagnen er Santo i Buenos Aires, som også stod bag de populære Diesel Kick Ass sneakers-videoer sidste sæson. Du kan se en teaser for Diesels nye kampagne her:
/embed>/embed>/embed>/embed>/embed>/embed>/embed>