Flere og flere oplever, at deres person bliver krænket på nettet - det kan være i form af billeder, rygter eller falsk information, som kan skade personens rygte, måske endda med alvorlige konsekvenser for familie- og arbejdslivet.

De færreste ved, hvad man gør i disse situationer, og finder man endelig frem til et firma, der kan hjælpe, vil det ofte være en pebret affære.

Men nu har den store amerikanske forsikringskoncern AIG’s danske afdeling lanceret en såkaldt “chikane-forsikring”, så privatpersoner nu kan forsikre sig mod krænkelser på internettet.

Leverandøren af systemet bag forsikringen er det samme bureau - SAFEonNET, der er en del af online marketingbureauet ATAK - som i februar lancerede en ”shitstorm-sikring” til virksomheder.

AIG’s ”chikane”-forsikring, der har fået navnet WebSafe, dækker situationer, hvor andre har lagt ulovlig krænkende information om en person eller en persons familiemedlem på internettet. Desuden dækker WebSafe juridiske omkostninger, tabt arbejdsfortjeneste og psykologhjælp, ligesom der dækkes, hvis man udsættes for ID-tyveri.

Forventer at flere følger op

Hos SAFEonNET er man naturligvis begejstrede for, at være leverandører til AIG’s “chikane-forsikring” til privatpersoner.

- Vi er utrolig stolte af aftalen med AIG, og stolte over at være med til at lancere denne “chikane-forsikring” til private. Det er jo ikke hver dag, at man får lov til at sætte nye standarder, men med lanceringen af WebSafe fra AIG samt vores egen lancering af ”shitstorm-sikringen” tilbage i starten af året, forventer vi, at en stribe forsikringsselskaber vil følge op allerede inden årets udgang, siger William Atak, der er direktør i SAFEonNET.

Ifølge bureauet får man dagligt henvendelser fra kunder, der har fået deres rygte ødelagt på grund af dårlig eller falsk omtale på nettet, og noget tyder på, at problemet er voksende:

Det Kriminalpræventive Råd vurderer, at omkring 16.000 danskere blev udsat for chikane på internettet ved misbrug af digitale profiler i 2014. Det er en stigning på 14 procent i forhold til året før.

 

nu kan du forsikre tv-reklamen