I begyndelsen af november kom det frem, at Top-Toy, der står bag legetøjskæderne BR og Toys ”R” Us i Norden, var blevet solgt til den svenske kapitalfond EQT for et milliardbeløb.

Køberne mente at kunne se muligheder for yderligere vækst i legetøjsgiganten.

Nu er der sat handling bag ordene og igangsat en digital transformation. Det sker i lighed med flere andre store detailtunge virksomheder, der ikke længere ønsker at famle i blinde, når det handler om at følge en kunde til dørs og være nærværende i al kommunikation.

Top-Toy ønsker med en ny digital platform at arbejde intelligent med kundekontakten, uanset om kunden kommer i butikken, køber legetøj online eller søger information via mobiltelefonen.

Det kræver en flercifret millioninvestering.

- Vi ønsker at styrke vores online tilstedeværelse og give kunderne en god oplevelse både fysisk i butikkerne og på nettet. Vi skal være med i det digitale univers, som giver så mange muligheder. Det handler om at have data om varer, kunder og kanaler til rådighed og kunne bruge dem aktivt og fleksibelt, lyder det fra vice president IT Kenneth Messerschmidt.

- Derfor har vi valgt at modernisere vores samlede it-installation. Vi går seriøst til værks og regner med at gå live på en ny platform om mindre end 16 måneder, fortsætter han.

SAP-veteran hjælper til

Top-Toy har valgt SAP som platform for at få flest mulige funktioner leveret som standard og undgå unødvendig egenudvikling.

Løsningen kombinerer SAP’s retail-løsning og SAP’s e-handelsplatform Hybris. Desuden har Top-Toy allieret sig med detailhandel-specialisterne fra KPS Consulting, som i praksis skal hjælpe Top-Toy med at sætte strøm til den strategiske rejse.

I spidsen for KPS Consulting i Norden står Jørgen Klüwer, der kom til selskabet fra en stilling som direktør for Dansk Supermarkeds Bilka.dk og har årelang erfaring med implementering af SAP samt integration af e-commerce-løsninger baseret på systemet Hybris.

Projektet i Top-Toy omfatter alle omnichannel-processer fra supply chain til e-handel. Selskabet får ny økonomistyring, planning, indkøbs-, vare- og butiksstyring, e-handelsplatform og business intelligence.

- For bedst at kunne vurdere de relevante processer og systemer startede vi med at udarbejde en ERP (Enterprise Ressource Planning, red.)-strategi. Den viste os hurtigt, at SAP var det oplagte valg for Top-Toy. Kombinationen af SAP’s standardsystemer på ERP-siden og den stærke detailhandelsviden og agile implementeringsmetoder hos KPS var det bedste bud på at hjælpe os over i en strømlinet og cost effektiv omnichannel-verden, slutter Kenneth Messerschmidt.