Facebook og Google/YouTube har de sidste par år kæmpet om at vinde video content herredømmet verden over.

En kamp, som YouTube langt hen ad vejen har domineret, men kampen intensiveredes, da Facebook for noget tid siden gav klare fordele både visuelt og spredningmæssigt til video content, der var uploadet direkte til Facebook i stedet for linket fra YouTube.

Og nu er Facebook klar med deres næste dybe stød.

Det blev sat ind, da Facebook i går annoncerede lanceringen af Live Video til endnu flere folk, og tilsyneladende også i Danmark.

- Live video har jeg lige testet, og det er lige så nemt som at sende en almindelig status update. Derfor gør Facebook det også endnu mere interessant for en masse private at producere og distribuere video content, vurderer SoMe-ekspert Jan Christiansen, tidligere landechef for Facebook og nuværende Chief Sales Officer hos Newsio.

Kan ændre magtbalancen

- Der er naturligvis mange muligheder med video content. Helt oplagt er det, at diverse thought leaders begynder at bruge det til webinarer og andre hurtige stykker content, og begrebet video dagbog er nu nemmere end nogensinde før, siger han.

Han vurderer, at det medfører, at Facebook nu kan gøre sig til overfor de mange YouTube-stjerner og Vloggers, der sidder worldwide, da Facebook nu har samlet video content produktion og distribution i en og samme bevægelse.

- Det bliver meget interessant og se om dette ændrer på magtbalancen mellem de to video-giganter, slutter Jan Christiansen.

Se et eksempel på Facebook Live Video her.

 

Leaning in with Obiageli Oby Ezekwesili, who created #BringBackOurGirls. Join us! #LeanInLive

Opslået af Sheryl Sandberg på 21. januar 2016