Om bare tre uger mødes verdens kreative elite til VM i reklame - Cannes Lions - og præcis som de foregående år er der lige nu fuld turbo på den kreative konkurrence for studerende: Future Lions.

Det er 10. gang, konkurrence løber af stablen, og i år er der flere danske navne at finde på dén shortliste - kaldet Top 100 - som arrangørerne nu har udvalgt blandt de mange indsendelser fra hele verden.

Det drejer sig om følgende - og du kan se de shortlistede cases under artiklen:

- Mads Alexander Nielsen, School of Communications Arts i London: Han er shortlistet for sit arbejde med titlen ”Catches what other Shavers miss” for Philips.

- Zacharias Legarth, der går på Hyper Island i Stockholm: Han er shortlistet for sit arbejde med titlen ”Valuesticker” for McDonald’s.

- Søren Birk, der også går på School of Communications Arts i London: Han er shortlistet for sit arbejde med titlen ”Give a Shit” for Verdensnaturfonden (WWF).

- Louis Elsass Meyer, der går på Miami Ad School Europe i Hamburg: Han er shortlistet for sit arbejde med titlen ”LEGO World” for LEGO.

- Mads Schmidt Hansen, der går på DMJX, Kreativ Kommunikation: Han er shortlistet sammen med sin partner Sebastian Risom for sit arbejde med titlen ”Allianz Drive Mode!” for forsikringsselskabet Allianz.

- Michelle Husen, der til daglig går på Miami Ad School Eurpe i Hamburg: Hun er shortlistet for sit arbejde med titlen "Tesco Smart Tag" for Tesco.

Markedsforing.dk har talt med et par af de shortlistede danskere, Søren Birk, der går på School of Communications Arts i London, og 

En global shitstorm

Søren Birks arbejde ”Give a Shit” er en app, der gør det muligt at skabe en ”shitstorm” for de brands og virksomheder, der ikke passer på miljøet. Meget passende aktiveres appen, når man går på toilettet, og så kan man ellers vælge at sige ”I Give a Shit” til Apple, British Petroleum eller andre.

Det hele samles så i en ”shitlist”, hvor man kan se, hvem der passer på kloden, og hvem der ikke gør - altså ifølge forbrugerne.

Hvor kom den idé lige fra, Søren?

- Ideen om the shitlist udsprang af lidt sjov med ordet ”shit” og indsigten om, at vi tager mobilen med, når vi går på toilettet. Spørgsmålet var så, hvordan vi kunne redde verden på to minutter (eller længere) fra toilettet i stedet for at spilde tid på Candy Crush eller lignende. Vi endte med at gøre det muligt for målgruppen at lade deres stemme blive hørt og dermed gøre det muligt at sende en ”shitstorm” til de virksomheder, der forvolder mest skade på naturen.

Kan den blive virkelighed, tror du?

- Jeg tror absolut, det ville kunne blive til virkelighed, da virksomhed bliver nødt til at lytte til fremtidens forbruger for at kunne overleve. Et godt eksempel så vi, da Jensens Bøfhus modtog en shitstorm fra mere end 92.000 på Facebook-gruppen ”Boykot Jensens Bøfhus”, da de lagde sag an mod Jensens Fiskerestaurant, lyder det fra Søren Birk, der ikke er et sekund i tvivl om, hvad det ville betyder for ham at vinde en Future Lion: 

- Det at blive shortlistet ved Future Lions var et rigtig godt skulderklap for mig. Men at vinde ville skabe opmærksomhed omkring mig i branchen, og jeg ved fra sidste års vindere, at det åbner døre de rigtige steder. Den rigtige award at vinde for mig er at få det bedst mulige job. Men jeg ville da også uden problemer kunne finde plads til en løve på hylden derhjemme.

Og drømmejobbet når du er færdig på skolen?

- Efter School of Communications Arts er drømmen at blive kreativ på Adam and Eve DDB, hvor jeg faktisk allerede har fået god feedback fra Daniel Fisher (ECD) og Till Diestel (CD) på The Shitlist, men også andre projekter. Så jeg tror, drømmen er inden for rækkevidde. På længere sigt: at får mulighed for at arbejde på de bedste bureauer rundt omkring i verden.

Inspiration fra SXSW

Mads Alexander Nielsen - ligeledes fra School of Communications Arts i London, siger om sit arbejde ”Catches what other Shavers miss” for Philips

- Jeg fulgte med i SXSW 2015 da “Non-Invasive Skin-Cancer Detector” vandt "Sci-Fi No Longer" prisen. Super fed teknologi, som gør det muligt, at man selv kan identificere tidlige tegn på hudkræft. Men ligeså hjælpsomt som det er, virker det også ret skræmmende. Derfor måtte der være en måde, at integrere produktet i en dagligdags rutine, uden at man nødvendigvis skulle mindes om, at tjekke sig selv for hudkræft.

Mads fortæller, at han netop nu er i gang med at finde ud af om idéen kan blive en realitet. 

Hvad vil det betyder for dig at vinde?

- Det kunne da være lidt fedt at vinde. Vi har seks nomineringer på skolen i år og vi er alle sammen ekstreme konkurrencemennesker. Jeg har også hørt, at der bliver drukket meget rosé i Cannes, og jeg kan godt lide rosé, lyder det med et smil fra Mads, som ikke er helt uvant med Cannes.

- Jeg har ganske vist ikke været med i Futire Lions før, men jeg var med i de voksnes Cannes for to år siden, da jeg var i stald hos UncleGrey. Det blev til en bronze løve for vores “Scratch Poster”. Desværre var jeg ikke med nede og nyde nogle af druerne...

Hvad er drømmejobbet?

Min tekstforfatter (Duke) og jeg har fået et par spændende tilbud hist og her, og lige nu er vi faktisk på placement hos Saatchi & Saatchi. Ellers vil jeg sige, at ethvert job med en god kreativ direktør er et drømmejob for mig, men lige nu synes jeg at Grey London laver det mest interessante arbejde. Især fornylig med deres “Volvo Lifepaint”. Det gad jeg s'gu godt have fundet på, slutter Mads Alexander Nielsen.

Stigende interesse

Future Lions-konkurrencen  er opfundet og drives i dag af bureauet AKQA sammen med Google og Cannes Lions, og antallet af deltagere bliver større og større år for år.

Sidste år slog antallet af indsendte arbejder fra studerende over hele verden rekord med over 1.700 indsendelser fra 40 lande - så alene at nå Top 100 er en meget fornem præstation.

Det er da heller ikke hvert år, der tales dansk på scenen, når de eftertragtede vindertrofæer - de små gule gummiløver - uddeles til de endelige vindere, men både sidste år og forrige år var der grund til at glæde sig, set med danske øjne.

Sidste år vandt danske Mathias Trads, som dengang gik på den britiske kreative skole School of Communication Arts 2.0, sammen med sin makker, svenske Adam Radi, for ”Passion is Power” for IBM.

Og i 2013 var det danske Caroline Escobar, der dengang gik på Miami Ad School i Hamburg, som sammen med sin makker Alejandro Ladeveze vandt en fremtids-løve for projektet ”Keep-It”.

De fem teams, der vinder konkurrencen, får fri adgang til dette års Cannes Lions-festival, og deres vinderprojekter præsenteres på scenen i Debussy Teatret ved Palais des Festivals onsdag den 24. juni.

Her får vindernes også overrakt trofæet, der i anledning af 10-året for konkurrencen vil være en særlig jubilæums-gummiløve, som AKQA har designet.

Se de fem shortlistede danske bidrag ved Future Lions 2015 her.

Mads Alexander Nielsens ”Catches what other Shavers miss” for Philips.

Philips - Catches what other shavers miss from Mads Alexander Nielsen on Vimeo.

Zacharias Legarths ”Valuesticker” for McDonald’s.

Valuesticker from Zacharias Legarth on Vimeo.

Søren Birks ”Give a Shit” for Verdensnaturfonden (WWF).

Louis Elsass Meyers ”LEGO World” for LEGO.

LegoWorldFinal from Louis Elsass Meyer on Vimeo.

Mads Schmidts ”Allianz Drive Mode” for Allianz.

Allianz Drive Mode from Mads Schmidt on Vimeo.

Michelle Husens "Tesco Smart Tag" for Tesco.

TESCO Smart Tag from Kostia Liakhov on Vimeo.