Næsten 40 procent af danske salgs- og marketingansvarlige går igennem hverdagen uden at styre efter klare KPI’er.

Samtidig har syv ud af ti salgs- og marketingchefer oplevet et stigende behov for at kunne vurdere værdien af deres arbejde over de seneste år, og flere end otte ud af ti forventer, at tendensen vil forstærkes fremover.

De tankevækkende tal fremgår af en måling, som konsulenthuset CoreCPH har foretaget blandt 146 danske salgs- og marketingansvarlige.

- Tendensen til mere effektmåling er helt klar, og tilgangen til det er, at det er positivt. De funktioner, der er tale om, tænker meget kommercielt, og her er det afgørende at kunne måle, hvad der virker og hvad der ikke virker. Det gælder både på metodeniveau og på personaleniveau, lyder det fra Jack Petersen.

Gør data anvendelige

Han er direktør i CoreCPH, som er specialiseret i automatiseret markedsføring og hjælper virksomheder med at gøre data mere anvendelige i salgs- og marketingarbejdet.

Målingen, hvis resultater senere bliver udgivet i en bog om effektmåling og KPI´er, viser tillige, at blandt dem, der ikke gør brug af KPI´er i dag, mener tre ud af fire, at bedre KPI´er vil kunne hjælpe dem i hverdagen.

- Marketingfolk ved godt, at det, de leverer ikke blot skal give følelsen af værdi, men også dokumentere værditilførslen. Og så hører det med, at selvom vi i dag har rigtig mange data, er der også et stort behov for at kunne vælge de vigtigste og kunne præsentere dem, så de kan bruges i det daglige arbejde, siger Jack Pedersen.

Opel: Målinger er afgørende

En af de virksomheder, der får stor værdi ud af at arbejde systematisk med data – og ikke mindst præsentationen af dem – er Opel.

Anders Juul Olesen er digital specialist hos bilmærket, og for ham er data og effektmåling altafgørende for at kunne levere resultater.

- Jeg har samlet alle de væsentligste data i et dashboard, så jeg hele tiden har overblikket. Det går så hurtigt, at hvis vi ikke har opdaterede tal, taber vi tid og penge. Så data og effektmåling er helt afgørende for mit arbejde, og behovet bliver kun forstærket. Gode data gør det muligt at træffe de bedste valg for forretningen, forklarer Anders Juul Olesen.

Det øgede fokus på data har ifølge Anders Juul Olesen også haft en anden positiv effekt.

- Når vi har gode data og en god måde at præsentere dem på, kan jeg dele vores resultater med salgsafdelingen. Det betyder, at det også er blevet lettere at dele målsætninger. Og det er blevet lettere at se, hvad der virker og ikke virker. På den måde kan data, hvis man bruger og formidler  dem rigtigt, også være med til at bringe salg og marketing tættere på hinanden, slutter Anders Juul Olesen.                

Lidt fakta om undersøgelsen:

  • Målingen er udført af CoreCPH           
  • Data er indsamlet elektronisk via directmail, LinkedIn og Facebook i perioden marts/april 2016.        
  • 146 respondenter har besvaret spørgsmålene      
  • Respondenterne består af salgs- og marketingansvarlige (hvoraf en mindre del er placeret i andre afdelinger, fx HR og administration)