Onsdag 22. oktober 2014

Kaffekæde får kvidre-klø

20. dec 12 International Skrevet af Susanne Ingemann
0

En Twitter-kampagne har på det seneste sendt den amerikanske kaffekæmpe Starbucks i strid modvind ude i cyberspace. Især i England, hvor man lige nu også går en del op i, hvad erhvervslivet betaler i skat.

Faktisk var det umiddelbart en ret harmløs kampagne, den amerikanske kaffe-kæde Starbucks søsatte, da man lancerede hashtaggen #SpreadTheCheer på Twitter.

Meningen var naturligvis, at kædens ”followers” på det sociale medie skulle kvidre løs om dejlige kaffeoplevelser på kædens caféer, men sådan gik det ikke helt. Især i Storbritannien gik det galt.

Starbucks har nemlig tidligere på året været i de britiske mediers og forbrugeres kritiske søgelys, fordi kæden kun betalte 8,5 millioner pund (godt 78 millioner kroner) i selskabsskat ud af en omsætning på tre milliarder pund ( omkring 27,5 milliarder kroner).

Det havde forbrugerne ikke helt glemt, så tweet-strømmen gik hen og blev en mindre behagelig affære for virksomheden.

Du har ikke adgang til at tilgå siden. Artiklen er forbeholdt medlemmer. Hvis du er medlem kan du logge ind her. Hvis du ønsker at købe et medlemsskab, kan du gøre det her.