Torsdag 31. juli 2014

Når kapitalen køber CSR

29. jan 13 International Skrevet af Christian W. Larsen
0

Mange er skeptiske, når store multinationale koncerner køber Fair Trade brands op. ”De store har musklerne til at gøre en forskel,” mener Josephine Fairley, der selv solgte chokolade brandet ”Green & Black” til Cadbury’s.

Relaterede artikler

En lang række Fair Trade brands er i tidens løb blevet bebrejdet, at de ”solgte ud til storkapitalen.” Ben & Jerry’s blev fx i år 2000 solgt til Unilever, og Coca-Cola har købt majoriteten af Innocent Drinks.

Begge brands positionerede sig via Fair Trade og ønsket om at levere kvalitet frem for kvantitet.

Problematikken drøftes til forårets store CSR-event, ”Who Cares Wins”, hvor bl.a. Josephine Fairley som keynote vil bruge sig selv som eksempel. Hun solgte sit (og partneren Craig Sams) hjertebarn ”Green & Black” – det er superbe chokolader – til Cadbury’s i 2005, der i øvrigt senere er opkøbt af Kraft Foods (2010).

Du har ikke adgang til at tilgå siden. Artiklen er forbeholdt medlemmer. Hvis du er medlem kan du logge ind her. Hvis du ønsker at købe et medlemsskab, kan du gøre det her.