Ivrige Twitter-brugere fra Frankrig og Spanien har i de sidste tre uger været ekstra opmærksomme på en vis bruger ved navn visitdenmark_FR og visitdenmark_ES.
De to profiler var led i en kampagne, "The fastest Twitter flies to Copenhagen”, som VisitDenmark i starten af april sendte i luften sammen med Norwegian og Wonderful Copenhagen.
Formålet var at tiltrække det unge publikum fra både Frankrig og Spanien, og de kvidrende deltagere kunne ved både at svare hurtigt og rigtigt på en række daglige spørgsmål om Danmark og København vinde en flybilletter til hovedstaden.
– Twitter er et populært socialt medie i både Frankrig og Spanien. Derfor har vi valgt at bruge denne kanal, når København og Danmark skal gøres attraktivt for trendsætterne inden for målgrupperne i de to lande. Vi ønskede en kreativ kampagne, hvor vi kunne udnytte de sociale mediers fantastiske potentiale. Ud over at tiltrække turister til København, har kampagnens formål været at få etableret en dialog med de franske og spanske Twitter-brugere, siger Signe Di Liberto, projektleder i VisitDenmark.
Og det har været en succes, lyder konklusionen. Kampagnens målsætning var at få 200 followers pr. marked – det vil sige folk, der følger de to VisitDenmark profiler på Twitter. Ved kampagnens afslutning var der 265 followers på det franske site og 319 på det spanske site.
I tilgift løb man ind i en uventet spansk sidegevinst.
– En af de spanske vindere viste sig at have en meget populær rejseblog, www.elpachinko.com. Bloggen har 43.300 besøgere om måneden, der alle er interesserede i at få inspiration og gode tilbud på storbyferier. Der vil blive postet artikler om København på bloggen både før, under og efter bloggerens besøg til København. Det er en uvurderlig ekstra markedsføring, der vidner om de mange muligheder, de nye mediekanaler giver os, siger Signe Di Liberto.
Også efter kampagnens afslutning vil der dagligt blive kvidret om nyheder og events i København til rejseglade franskmænd og spaniere.
Og der kommer stadig flere til, selv om selve konkurrencen reelt er afsluttet. I skrivende stund er man oppe på 276 franske og 352 spanske ”followers”.
Twitter har mange brugere i de to lande. Spanien ligger på en tredjeplads og Frankrig på sjettepladsen over nationer med flest Twitter-brugere i verden.
Se den franske Twitter-profil
her og den spanske
her.