Med Christian Eriksens hattrick i Dublin var inspirationen til danske bureauer og annoncører klar. Vi skal til VM næste år i med løftet fakkel, og Danmark kvitterede også smukt et døgn senere ved Epica.

Linjen blev lagt med generationskløften i en åben VW Beetle skabt af Very Patchwork og Shoot Happens. En meget klar guld-Epica i kongedisciplinen ”Film & Series.” Thomas Pries bidrog sammen med de Very-kreative til den kreative strategi og eksekvering.

Det fik Mindshare til at præstere det ypperste både fremme på banen og i feltet, hvilket udløste en guld-award i online kampagner med ”Image Hack” for Dove Danmark.

Er vi da kun et filmland? Nej-nej-nej, &Co., næppe kendt som print-folk par excellence, fik en smuk sølv-epica for ”ad block this” buslangsiden for Out of Home Media.

Kreativitet er kreativitet, som de siger hos &Co.

Very Patchwork og Shoot Happens fik endvidere en sølv-Epica for køreturen med en dejlig gammel, men slet ikke antikveret VW-cabriolet. Det skete i ”Direction & Cinetography”. Her var Sune Svanborg instruktør og Snorre Ruhe fotografen.

Mere sølv hev VW-filmen hjem i onlines ”Automotive” kategori, så Very Patchwork og Shoot (first) folkene kommer til at have løbeskoene på, når de skal på podiet torsdag aften.

Og naturligvis ”Alt det vi deler”

Også &Co skal igen på scenen med TV 2-kampagnen ”Alt det vi deler”. Det er denne gang for en sølv-Epica i ”Media & Entertainment”.

New Land og Wichmann/Schmidt blev tildelt to sølv-statuetter for Det Kgl. Teater-kampagnen i ”Direction & Cinematography” og ”Best use of Sound” kategorierne. ”Kjempe-fint”, som vor norske kollega spontant udbrød det.

Endelig fik Danmark fire bronze-Epica med hjem til montren, og det var:

  • Brandhouse for Interflora-filmen ”Helping Hand” i Retail & Services.
  • New Land og Det Kgl. Teater i ”Recreation & Leisure”.
  • Robert/Boisen & Like-minded for Spies i ”Consumer Services”.
  • Mindshares ”Image Hack” sneg til sidst en statuette op under frakkeskøderne ved udgangen for Dove Denmark i ”Integrated Campaigns”, også en af kongedisciplinerne.

Så med 12 Epica-Awards før uddelingen af Grand Prixerne har danske bureauer og annoncører levet op til Christian Eriksen & Co’s anslag. Danmark er igen rustet til VM i reklame i Cannes til sommer.

For at komplettere billedet skal vi naturligvis kippe med kasketten for virksomheder, der vandt her i Berlin med andre end danske bureauer. Chrevrolet og Lego vandt en guld- og en sølv-Epica for Chevrolet Lego Batmobilen.

Endelig vandt Carlsberg (naturligvis) to sølv- og 1 bronze-Epica for hologrammet "Probably TEDx", en fornem event. Det var det belgiske bureau Happiness, der var kreativ lead på opgaven, men produktionsselskabet var rent dansk, nemlig Nobody Cph.