Dansk kreativitet lader til at være i topform, hvilket blev "bevist" i går, da de første shortlister ved dette års EM i reklame, Cannes Lions-lillesøsteren Eurobest, blev præsenteret.

Det blev til 12 danske finalepladser, og det høje tempo holdes i dag, hvor offentliggørelsen af finalisterne i yderligere otte kategorier bød på 13 danske shortlister.

Dermed er det blevet til solide 25 danske finalepladser, før shortlisterne i de sidste tre kategorier – Creative Effectiveness, Glass: The Award for Change og Integrated – afsløres i morgen.

De 13 nye danske shortlister byder på endnu mere godt nyt til de kreative virtuoser hos & Co., da de står for godt halvdelen af dem for TV 2-filmen ”All That We Share” og ”Help a Dane”-arbejdet udført for Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden.

Brandhouse og Norgram i finalen

Mindst lige så interessant er det, at Brandhouse, for det tankevækkende Mor-eksperiment udført for Interflora, og Norgram, for deres IKEA Place-arbejde, føjer sig til den efterhånden lange liste over danske bureauer med shortlister ved årets Eurobest.

Dertil kommer, at hele seks danske produktionsselskaber nu også er i spil til enten guld, sølv eller bronze-statuetter ved reklamefestivalen.

Det gælder naturligvis Moland Film og & Co. Productions for TV 2-filmen, der ligesom The Woerks og de danske musikproducenter i D4ZED kan prale af to shortlister.

The Woerks for produktionen af den omtalte Interflora-film og for filmhåndværket i Make Sure You’re Sure-kampagnefilmen The Greeting udført for den finske avis Helsingin Sanomat, mens D4ZED er shortlistet for bureauets bidrag til to reklamefilm for Wingo Home Care.

Dertil kommer Nobody Copenhagen og Artofficial, der er i finalen for deres Probably TEDx-film for Carlsberg instrueret af Rune Milton. Kampagnen er i øvrigt shortlistet hele syv gange.

Du kan se alle de danske shortlister her:

Annoncør/Kampagne/Bureau

Creative Data:

TV 2/All That We Share/& Co.

Design:

Tuborg/Tuborg Beer Plugs/CP+B Copenhagen

Hummel/The all White Kit/envision

Direct:

Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden/Help a Dane/& Co. x 2

Entertainment:

TV 2/All That We Share/& Co. x 2

VW/Generations/Very Patchwork

Media:

Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden/Help a Dane/& Co. + Oath

PR:

TV 2/All That We Share/& Co.

Promo & Activation

TV 2/All That We Share/& Co.

Vice.com/Like what you hate/Virtue Scandinavia

Film:

Interflora/The great Mom experiment/Brandhouse + The Woerks

TV 2/All That We Share/& Co. Productions, Moland Film, & Co. Productions

Carlsberg/Probably TEDx/Happiness Bruxelles, Nobody Cph.,Artofficial Cph.

Wingo Home Care/Wingo Party/Serviceplan, Pumpkin Film, D4ZED Cph.

Wingo Home Care/Wingo Washing Up/Serviceplan, Pumpkin Film, D4ZED Cph.

TV 2/All That We Share/& Co., Moland Film, & Co. Productions

Film Craft:

Helsingin Sanomat/Make Sure You’re Sure – The Greeting/TBWA\Helsinki, The Woerks

Healthcare:

Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden/Help a Dane/& Co. x 3

Interactive:

TV 2/All That We Share/& Co.

Mobile:

IKEA/IKEA Place/Norgram x2

Ingen danske shortlister i kategorierne: Creative Effectiveness, Glass: The Award for Change, Integrated, Digital Craft, Print & Outdoor Craft, Print & Publishing, Radio & Audio, Outdoor og Innovation.