E-handel er en herlig ting, men det er også godt at få forbrugerne ind i de fysiske butikker – og kan man koble de to ting, er det endnu bedre. Både for brandet og virksomheden og for kunderne.

Det er baggrunden for, at teleselskabet 3 netop har lanceret konceptet ”click and collect” – en nyskabelse i telebranchen – som giver kunderne mulighed for at reservere deres varer på nettet og hente dem i butikken.

- Vi har set på nogle af de ting, kunderne efterspørger inden for online handel – og det her ligger meget højt på listen. Med ”click and collect” får kunderne den fleksibilitet og convenience, de gerne vil have og forventer, siger Morten Storm Lind, der er Head of eCommerce and Self Service i 3, og tilføjer:

- De behøver ikke længere at gå forgæves eller vente på, at produktet bliver sendt hjem til dem. Kunder kan nu reservere og afhente i en butik tæt på, hvor de befinder sig,

Betaler jo ikke i s-toget

Baggrunden for nyskabelsen er det faktum, at langt de fleste kunder researcher på nettet, før de går ud og køber nyt tech-udstyr.

Hos teleselskabet 3 ved man, at rigtig mange kunder har været forbi hjemmesiden, inden de går ned i en fysisk butik og rent faktisk køber et produkt, og den indsigt har man altså nu taget til sig:

- Vi har data på, at op mod 75 procent af trafikken på 3.dk kommer fra mobilenheder, og kunderne tager ikke kreditkortet op og betaler, mens de sidder i S-toget. Så det er simpelthen et spørgsmål om at assistere de kunder, der er ”på farten”, eller som ønsker deres produkt her og nu, ved at de kan reservere varen og hente den i en butik inden for 48 timer, siger Morten Storm Lind.

En yderligere fordel ved det nye koncept er, at personalet i 3Butikken på forhånd ved, hvad kunden kommer efter, og det giver bedre service.

Salgskanaler smelter sammen

- Det giver en oplevelse af, at salgskanalerne smelter sammen. Vi går efter, at kunderne skal få en hel oplevelse, og vi ved, at flere og flere kunder forventer, at der ikke er forskel på salgskanalerne, og at de kan rejse på tværs af kanalerne. Med ”click and collect” udnytter vi de synergier, der er for en virksomhed som vores med fysiske butikker og webshop og tager på den måde ydeligere et skridt mod omnichannel commerce, siger Morten Storm, der tilføjer, at det nye koncept allerede har givet mere trafik i butikkerne.  

- Hvis man får kunden ned i butikken, så får man mulighed for at komme omkring kundens behov på en anden måde, end man gør online. Det kan medføre et mersalg, som man ikke nødvendigvis opnår i netbutikken, samtidig med at kunden får en oplevelse af god service, slutter Morten Storm.