For godt 10 år siden løb små og mellemstore virksomheder ind i ganske store omkostninger, når de skulle lave et nyt website.

Det er heldigvis blevet betydelig lettere at gøre i dag, og omkostningen er for de fleste virksomheder også faldet betragteligt over de sidste år.

Flere ”klik-dig-til-et-website” services som fx SquareSpace, Vix, og i høj grad WordPress har bidraget til den udvikling for gør-det-selv-folket.

Hvor virksomheder tidligere startede med en håndfuld møder, og derefter udviklede et website fra bunden, er de simple web-sites i dag blevet en hyldevare.

Det samme princip har den danske startup PinkSquare brugt.

De vil gøre det samme for markedet for 3d animationer. PinkSquare henvender sig specifikt til virksomheder med fysiske produkter, som ikke har erfaring med at indkøbe den slags indhold, og som har en forestilling om at 3d animationer er dyre og at processen er kompliceret.

Prisen har været en barriere

– Det kan for mange mindre og mellemstore virksomheder være en stor udfordring løbende at udvikle engagerende content, til et stigende antal digitale platforme, siger Thomas Sugar, der har stiftet PinkSquare sammen med Martin Andersen.

– Virksomhederne er godt klar over, at der stilles større og større krav til, at content skal være dynamisk og engagerende, og ikke bare tekst. De ved også, at man med visuelt indhold får et højere engagement, og at de ad den vej kan kommunikere i et tempo, som passer til det travle menneske og den lille smartphone skærm.

– Det kan specielt for virksomheder med fysiske produkter være oplagt at bruge video og 3d animationer, til at kommunikere produkt fordele og funktioner, og illustrere, hvordan de installeres, samles, vedligeholdes, osv.

Let, hurtigt og økonomisk overskueligt

Men hvordan kommer de i gang?  Mange af dem har ingen erfaring med at indkøbe den type content og har en forestilling om at det er dyrt og “besværligt”.

– Vi vil gøre det let, hurtigt og økonomisk overkommeligt at købe 3d produkt animationer. Samtidigt med at der er fuld transparens omkring priser og processer, siger co-founder, Martin Andersen.

– Virksomheder kan hos os klikke sig frem til en brief. De fleste bureauer og animationshuse er ikke interesserede i at pakketere deres ydelser og sælge dem som ’hyldevarer”, men det har vi ikke det fjerneste i mod. Man skal kunne købe animationer fra kr. 7.500 og opefter, og oplevelsen skal være brugervenlig, transparent og hurtigt, fortsætter han.

Ud over priser, der som udgangspunkt skal ligge på halvdelen af traditionelle udbydere, lover PinkSquare, at et prisoverslag vil ligge klart inden for 24 timer.

De har været i gang siden starten af året, markedsfører sig udelukkende digitalt og har allerede kunder i USA, England, Holland og naturligvis Danmark.

Her kan du se nogle eksempler på, hvad PinkSquare kan: